מכונת כתיבה, דם, תמונת נושא

שירים מתוך הסערה

שלושה יוצרים ישראלים מלונדון משתפים שירים כאובים וחזקים, שנכתבו כדי לבטא את הרגשות, המחשבות והפחדים בעקבות המלחמה

אומרים ש'כשהתותחים רועמים, המוזות שותקות', אבל לעתים קרובות, דווקא בלב הסערה, האמנות מוצאת את דרכה לפרוח מתוך ההריסות. בערפל של רגשות ופחדים, אנחנו נאבקים לנווט בין עצב עמוק, הלם ותקווה, אך בדיוק ברגעים אלו האמנות נחשפת במגוון צורות וצבעים. היא מתגלה כקול חרישי, אך חי ופועם, בניסיון לתאר את המרתפים החשוכים של נפשנו. אנו מזמינים אתכם לצלול אל תוך שלושה שירים שנכתבו בשבועות הראשונים של המלחמה על ידי חברי קהילתנו, ישראלים החיים בלונדון, אשר נמצאים כמו רובנו רחוק מהמלחמה, אך גם קרובים מאוד.

היוצר שחר שמאי, גבר בן 36, שכתב את השיר ״השכנה״
שחר שמאי. צילום: עומרי דגן

שחר שמאי, בן 36, חי באנגליה 8 שנים. אני יוצר ומורה לפיתוח קול בתחום מחזות הזמר. העיסוק באמנות לרגעים מרגיש כל כך תפל, כשיש חברים יקרים שאיבדו בני משפחה, אנשים שמוחזקים בשבי, וכל כך הרבה שנאה. 

בתוך הסיטואציה הנוכחית אני מרגיש שאני נלחם בבורות, ובאנשים שיש להם כוונה טובה, אבל מקבלים החלטות שגויות פעם אחרי פעם. וכך, בעצם בלי להבין – תומכים בפרופגנדה של החמאס, בעוד יהודים מפחדים לצאת מהבית. 

המחזמר שכתבתי יחד עם שותפי לכתיבה גיא פרטי ״סוניה״, שמתוכנן לעלות בתיאטרון חיפה ב27 בדצמבר בכיכובה של מיקי קם ובבימויו של עידו רוזנברג, מספר את סיפורה של מערכת היחסים בין סוניה לשמעון פרס. הסיפור נפרש על תקופה ארוכה – מלפני קום המדינה ועד למותה של סוניה לפני כעשור. מדהים לראות איך שירים שכתבתי בהתייחסות לתקופות האלה – כל כך רלוונטיים גם להיום.

״הזוועות ששמעתי באות בכל לילה

מקפיאות את דמי

עלונדון אצלכם במייל ובדואר
הרשמו עכשיו

מה קרה לעמי?״

על מלחמת העולם השנייה.

אני מקווה שבמהרה כל החיילים והחטופים שלנו יחזרו הביתה בשלום ונוכל לחזור לחיות בביטחון.

השיר של שחר שמאי
השיר של שחר שמאי, ״השכנה״
השחקנית היוצרת עדי להט, צילום פנים.
עדי להט

עדי להט, בת 28, שחקנית ויוצרת. גרה בלונדון כמעט 8 שנים. מאז השבעה באוקטובר, אני מניחה שכמו רבים, אני חיה עם תחושת מועקה מאוד גדולה שיושבת לי עמוק עמוק בחזה. לא הצלחתי להתרכז בשום דבר יצירתי/אומנותי במשך ימים, הכל נראה לי הבל הבלים. בעודי חוזרת מהסופר, שמעתי שיר עם המילה Devil, שפתאום נתן לי השראה לכתוב את השיר.

השיר הינו נסיון שלי להבין את הזוועות שהתרחשו ומה עומד בראשן, אך גם סוג של נסיון להראות לעולם את החוסן והחוזק שלנו, ושמתוך האובדן אנו נצמח חזקים יותר ומאוחדים יותר. אולי כי זה נותן לי תקווה.

השיר הזה הוא גם תשובה לכל מכריי הלא יהודים אשר תומכים בצד השני, במקום להתווכח על פוליטיקה ולנסות לחנך.

השיר של עדי להט, ״The Burnt Land", בתרגום חופשי: ״האדמה החרוכה״
האמנית היוצרת, גבריאלה שולץ, אישה עם משקפיים על רקע ירוק.
גבריאלה שוץ

גבריאלה שוץ, בת 52, חיה בלונדון מ-99'. אני אמנית שמתמקדת בעיקר בעניינים חברתיים כמו גלובליזציה, טכנולוגיה, קפיטליזם ובקשר בין האדם לטבע. עזבתי את ישראל בגלל הקושי שלי עם הפוליטיקה הישראלית ובגלל שסצנת האומנות בארץ באותה תקופה היתה מאוד קטנה ולא חובבת ציור. בינתיים אני לא רק מציירת, גם מפסלת, מדפיסה ואפילו התחלתי לכתוב שירה בפרוייקט אמנות האחרון שלי.

השיר הזה התחיל תוך כדי הליכה, כשאני מנסה להבין ולהסביר למאזין דימיוני את מורכבות המצב כרגע. לראות איפה אני נמצאת בכל זה. ביאס אותי שאני אמורה להביע עמדה כל הזמן בפלטפורמות חברתיות על מה קורה, כשבקושי מצליחה להבין בעצמי.

עניין הזהות והשייכות נהיו כל כך דומיננטיים בחברה שלנו, לא רק עכשיו, אלא גם בשנים האחרונות. אתה איתנו או נגדנו, טוב או רע וכו'. רציתי להראות שאנחנו מכילים המון זהויות, ולכן בסופו של דבר יש המון נקודות השקה עם האחר. מעבר לזה, אני מרגישה גם יותר ויותר שכדור הארץ הוא אורגניזם אחד שאנחנו חלק ממנו, ועם ההבנה הזאת, אני מקווה שנמצא יותר חמלה והבנה לאחר ולכוכב שלנו

השיר של גבריאלה שולץ על רקע שחור ודם.

גם אתם כותבים ורוצים לשתף? נשמח לשמוע ולקרוא באימייל carmel@alondon.net

תגיות:
אומנות
אמנות כמענה למצבים קשים
אמנים ישראלים בחו"ל
אנגליה
אנשים
בריטניה
הבעת רגשות דרך אמנות
הבעת תחושות באמנות
הממלכה המאוחדת
הקהילה הישראלית בלונדון
השפעת המלחמה על האמנות
חוויות של ישראלים במלחמה
חרבות ברזל
יוצרים בבריטניה
יוצרים ישראלים בלונדון
יצירתיות בעתות קשות
ישראלים באנגליה
ישראלים בלונדון
פעילות אמנותית בשעת מלחמה
פרוזה
קולות אמנותיים בזמן מלחמה
תרומת האמנות להבנת המציאות

קרא עוד