עשה ואל תעשה בזמן עדות בבית המשפט

איך להתכונן, כיצד להתנהג, איזה בגדים ללבוש ומה לומר. כללים חשובים לעדות מוצלחת בבית משפט

פעמים רבות אני פוגשת בעלי דין (הצדדים המשפט) שהם ורבאליים, אינטליגנטים ובעלי ביטחון עצמי וחוסן נפשי. יחד עם זאת, רובם פוגשים לראשונה את בית המשפט ובמיוחד שופטת כשמדובר בסכסוכי משפחה. המעמד הזה עשוי לעורר קשת של רגשות, כמו התרגשות, חרדה, חשש מהלא נודע ומבוכה מעצם העובדה שסיפור חייהם חשוף, כולל הפרטים ה"עסיסיים" של הסכסוך.

רגע השיא של ההליך המשפטי הוא השלב שבו בעל הדין נחקר. מדובר באחד מהרגעים המשמעותיים ביותר שאדם זה עובר בהליך המשפטי, ואולי בחייו. אך זו גם ההזדמנות שלו להשמיע את קולו ולומר את שעל ליבו. לכן, חשוב להכיר כמה כללים חשובים לעדות מוצלחת בבית המשפט.

ערכו פגישת הכנה עם עורך הדין המייצג אתכם לפני הדיון

ההכנה לדיון הוכחות על ידי עורך הדין המייצג אתכם היא חשובה ביותר להצלחתכם בדיון. בעל דין שהכינו אותו היטב, ידע להתמודד טוב יותר עם שאלות "מפתיעות" ויכיר את נקודות החוזקה ונקודות החולשה של התיק. ככל שתתרגלו עם עורך דינכם מענה על שאלות אפשריות, כך תשפרו את סיכוייכם להשיב באופן מיטבי. עורך דין המתמחה בדיני משפחה ומכיר את שופטי בתי המשפט, יוכל לספר לכם כיצד נראה דיון הוכחות אצל אותו שופט.

אל תתלבשו רשמי מדי

בעלי דין אינם צריכים להתלבש במדי משפט, כמו עורכי דינם, ולכן אני ממליצה להימנע מלבוש רשמי מדי או לבוש מרושל מדי. אתן לכם כמה דוגמאות איך לא להתלבש – בבגדי מותגי יוקרה ושעוני יוקרה המעידים על סטטוס גבוה ומשדרים עושר ויכולת כלכלית. הופעה שכזו, עלולה לבוא בסתירה עם טענות של חסרון כיס, למשל בתביעת מזונות. איך נכון להתלבש? תהיו אתם. התלבשו לדיון ההוכחות כפי שאתם מתלבשים למקום עבודתכם, בהנחה שאינכם מחויבים בתלבושת מיוחדת.

איך להתכונן לעדות בבית משפט

"ההכנה לדיון הוכחות על ידי עורך הדין המייצג אתכם היא חשובה ביותר להצלחתכם". אילוסטרציה: Yanalya/Freepik

שימו לב לשפת הגוף שלכם

פעמים רבות ישנו פער בין מה שאנחנו אומרים לבין מה שגופנו משדר. מומחים מתחומים שונים (כמו למשל מנתחי התנהגות, אמני חושים, מומחים ל-NLP [ניתוב לשוני פיזיולוגי] ועוד) טוענים שישנם סימנים אוניברסליים שבאמצעותם ניתן לזהות תחושות של אי-נוחות והיסוסים שעלולים לשדר שאתם משקרים, גם אם בפועל אתם דוברי אמת. למשל, ישנם האומרים שכשאדם נשאל שאלה שלא נוח לו איתה, קשה לו להישיר מבט לעורך הדין ששואל את השאלה. לכן, במידה שתפנו את הראש הצידה או למטה, או שתסתכלו על עורך הדין שלכם בזמן שאתם נשאלים – אתם עלולים להיחשב כלא דוברי אמת. בנוסף, יש האומרים שכשאדם משקר הוא נוטה למצמץ בעיניים ויש שאומרים ההפך, שדווקא מבט ללא כל מצמוץ מעלה חשד לשקר. עוד דוגמה; נחקר שנע מצד לצד בחוסר נוחות – בפרט שלפני השאלה הוא עמד נינוח והשאלה היא זו שגרמה לנחקר לתזוזת יתר – שפת גוף שכזו, משדרת אי-נוחות מוגברת.

עלונדון אצלכם במייל ובדואר
הרשמו עכשיו

אז איך כן להתנהג? תשתדלו לעמוד באופן נינוח, ללא תנועות מוגזמות, בצורה אסופה ורגועה. הביטו והישירו מבט אל עורך הדין החוקר אתכם ואל תפנו את הראש לצדדים. כשאתם נשאלים על שאלה, קחו לכם כמה שניות להשיב עליה, בנחת וברוגע.

אל תדברו מהר מדי

כשאתם משיבים לשאלה, דברו בקול רם, רגוע, נינוח ובקצב איטי, כך שהקלדנית תוכל להקליד את כל התשובה. דבריכם נכתבים על ידי קלדןקלדנית בפרוטוקול, שבסופו של יום השופט שדן בתיק יקרא אותו והוא ישמש בסיס לפסק הדין. לכן, הקפידו להתנסח באופן מכבד ולא מבזה, והימנעו מציניות והומור – הם לא יבואו לידי ביטוי בפרוטוקול הכתוב. לכן גם לא מומלץ לעשות תנועות של "כן" ו"לא" עם הראש.

אל תשיבו תשובות ארוכות

לעיתים, יש לבעלי הדין נטייה לענות תשובות ארוכות ולספר סיפורים. במקרה כזה, אתם עלולים לכלול בתשובתכם פרטים ומידע שעלול להזיק לכם. כמו כן, עלול להתקבל הרושם שאתם מנסים לסטות מנושא השאלה באופן מכוון והאמינות שלכם עלולה להיפגע. אז איך רצוי להשיב? קצר ולעניין – תמציתי אך ממצה. המלצתי היא לרשום מראש נקודות חשובות שברצונכם להבליט על מנת לשלב אותן בתשובותיכם.

איך להתכונן לעדות בבית משפט

"ענו בקצב איטי – דבריכם נכתבים על ידי קלדןקלדנית בפרוטוקול, שבסופו של יום השופט שדן בתיק יקרא אותו והוא ישמש בסיס לפסק הדין". אילוסטרציה: Freepik

אל תתביישו להיות אנושיים

המעמד בו אתם נחקרים, בפרט שמדובר בהליך משפטי רגיש במיוחד, הוא מרגש ומלחיץ. אל תהססו לומר שאתם מתרגשים, וזה בסדר להזיל דמעה, אפילו לבכות. בנוסף, במידה שבמהלך תשובתכם עורך הדין החוקר קוטע אתכם בשאלה חדשה, אל תהססו לבקש לסיים את דבריכם לפני שעורך הדין עובר לשאלה הבאה.

השיבו לשאלה שנשאלתם גם אם אינכם זוכרים

עליכם תמיד להשיב על שאלות שנשאלתם. אם אינכם זוכרים את התשובה, אמרו זאת ואל תנסו להמציא תשובה "יש מאין" והשתמשו בביטויים כמו "למיטב זכרוני". למשל, במידה שאינכם זוכרים תאריכים מדויקים של אירועים עליהם נשאלתם, נסו לזכור תקופה מסוימת או אירוע שיזכיר לכם באיזו תקופה מדובר; חורף? קיץ? חג? או אולי יום הולדת?

הצטיידו בבקבוק שתייה

דיון החקירות יכול להיערך מספר שעות, ולכן רצוי שתצטיידו בבקבוק שתייה. במהלך הפסקה, כדאי גם לארוז בתיק משהו קל לאכול.

"נקו את הראש" ערב קודם

התכוננתם היטב לחקירות ומחר מתקיים הדיון המיוחל? המלצתי היא שבערב הקודם לדיון נסו להפיג את המתח ו"לנקות את הראש" בפעילות רגועה, או בילוי עם חברה טובה, ועשו משהו שיעשה לכם טוב על הלב.

עו"ד אביבית מוסקוביץ מנהלת ובעלת פירמת עורכי דין בישראל המתמחה בתחומים: גירושין, גירושים ודיני משפחה. גם זוגות ישראלים בחו"ל (לונדון, אנגליה, בריטניה, אירופה, ארה"ב) מוזמנים להיעזר בשירותיה.
<p dir="ltr"><em><strong>+972-(0)52-3986655</strong></em>
<a href="mailto:ms_adv@netvision.net.il"><em><strong>ms_adv@netvision.net.il</strong></em></a>
<a href="http://www.avivitmoskovich.co.il/"><em><strong>www.avivitmoskovich.co.il</strong></em></a></p>

למאמרים נוספים מאת עו"ד אביבית מוסקוביץ
תגיות:
אביבית מוסקוביץ
איך להתכונן לעדות בבית משפט
עדות בבית משפט
עו״ד באנגליה
עו״ד בבריטניה
עו״ד בלונדון
עורך דין באנגליה
עורך דין בבריטניה
עורך דין בלונדון
עורך דין גירושין
עורך דין משפחה

כתבות נוספות של עו"ד אביבית מוסקוביץ

קרא עוד