מאחורי הקלעים של טלי צמח

ביום העצמאות יתאחדו הקהילה היהודית והישראלית בלונדון בוומבלי ארינה - למופע הצדעה למדינת ישראל שתחוג את עצמאותה ה-56. כבכול שנה, מפיקה את האירוע האמרגנית טלי צמח. צמח, מותג אמרגנות ששלח מאחז גם בלונדון.

טלי צמח הביאה בעבר אומנים כמו 'טיפקס', בועז שרעבי, חנוך רוזן ואחרים – ורק מעטים מכירים ומוקירים לה אישית את השקעתה, שלא תמיד מתוגמלת כספית. היא הספיקה בשנה האחרונה להפיק הופעות עצמאיות לאומנים ישראלים, כמו ציפי שביט וחני נחמיאס, ותמיד תיזכר כמי שעמדה מאחורי מופע הבכורה של ריטה בלונדון.

טלי צמח (38), ידעה מאז שהייתה בת חמש בדיוק מה תרצה לעשות כשתגדל. בגיל 15 היא כבר הגשימה את משאלתה, לצעוד בעקבות אביה האמרגן, שמואל צמח, שיקבל ביום העצמאות השנה את הפרס המכובד: יקיר תל-אביב במשכן לאומנויות הבמה.

היא גדלה בבית שכולו שואו ביזנס. בבית תמיד הסתובבו אומנים, ומגיל צעיר היא בילתה בערבי גאלה. אמה, ברכה, הייתה רקדנית בלט קלאסי וכיום מנהלת להקת מחול ייצוגית וסטודיו לריקוד בגבעתיים. אמא הייתה אשת קריירה לכל דבר. בזמן שבבתי חברותי עלו ריחות של בישולים ומאפה – אצלנו בבית נדף ניחוח של בושם היא נזכרת. כשסיימה את שירותה בצהל החלה לקבל הצעות אמרגנות ואף הצליחה להפיק באיצטדיון רמת-גן הופעות ענק לזמר רוד סטיוארט ולצמד סיימון וגרפונקל. בין השאר הפיקה בגרמניה מופע גדול של להקת הפולקלור הפולנית מאזובשה, ערכה ערבי ראיונות במלונות דן-אכדיה ודן תל-אביב, והייתה שותפה בהפקת ההופעות של אלטון ג'ון ואנריקו מסיאס בארץ.

היא מעידה על אביה שהוא אדם חזק ושאפתן, ומודה שקשה להם לעבוד ביחד בגלל שאנחנו מאוד דומים באופי. היא מסכימה שיש לה עוד הרבה מה ללמוד ממנו ומספרת כי אבי מאוד שמרן מטבעו ואנשים מצד אחד מכבדים אותו ומצד שני פוחדים ממנו. בין לבין אירגון אירועים ומופעים היא הספיקה להפוך אמא במשרה מלאה לארבעה ילדים קטנים (תמיר, יונתן, בן ורועי).

מה הביא אותך ללונדון?

עזבתי את העבודה במשרדו של אבי והלכתי לעבוד באופרה הישראלית כי לא רציתי שתמיד יתייחסו אלי כאל הבת של… התחלתי כאביזרנית, התקדמתי לתפקיד מנהלת הצגה ומשם למנהלת הפקות. ואז האופרה הישראלית שלחה אותי להשתלמות באופרה האנגלית ENO.

כשהגעתי ללונדון התגוררתי במלון שהיה שייך למי שיהפוך בעתיד לבעלי, רוני צ'יטיאט. בעקבות הרומן חזרתי ללונדון ללימודי תואר שני ב'גולדסמית' קולג".

ומה עשית מאז?

עלונדון אצלכם במייל ובדואר
הרשמו עכשיו

אחכ השלמתי דוקטורט בניהול אופרה ותיאטרון. עוד בזמן הלימודים התחלתי לעבוד במשרד התיירות הישראלית כמנהלת אגף התערוכות והירידים, כשאני מפיקה עבורם את הביתן הישראלי בתערוכת התיירות העולמית בארלס קורט, שזכה במקום ראשון בין 150 המדינות המשתתפות בתערוכה. אחרי עשר שנים החלטתי לפתוח משרד אמרגנות עצמאי, והתחלתי להפיק אירועים לגופים היהודיים באנגליה כמו 'הפדרציה הציונית' וה- JNF.

האם זה מקרי שגם אחותך גרה בלונדון?

הילה אחותי הגיעה ללונדון אחרי שהכירה את בעלה, טוני מוסיוף, ידיד של בעלי רוני . הילה הלכה בעקבות אמי, הייתה לרקדנית קלאסית וכוריאוגרפית – ובלונדון יש לה סטודיו ריקוד משגשג עם 150 תלמידים ולהקת ילדים ייצוגית בשם קידנזה, שמופיעה בקטעי מחול של פולקלור ישראלי ויהודי, שמשתלב יופי בהרבה מההפקות שאני מעלה.

הייתה תקופה שגם אחי יואב שהה בלונדון כשלמד משפטים באונ' 'ברונל' – כיום הוא עובד לצד אבי במשרדי צמח הפקות בארץ.

איך מסתדרים עם ארבעה ילדים קטנים בעבודה תובענית כזו?

לא הייתי יכולה לעשות זאת בלי תמיכתו המלאה של בעלי ומטפלת צמודה.

היום, כשהפכת אמרגנית בעלת שם, איך מקבל את זה אביך?

אבי מפרגן לי במאה אחוז. אנחנו משוחחים בטלפון לפחות חמש פעמים ביום, והוא מגיע לכל הפקה שלי בלונדון. תמיד יש לו מה להעיר ואני מקבלת את זה באהבה, כי לי יש את המורה הטוב ביותר שאפשר לחלום עליו. גם ההערה הכי קטנה שלו היא הערה טובה ובמקום הכי נכון. חבל שבמופע של יום העצמאות בוומבלי אבי לא יהיה לצידי מאחר והוא יקבל במעמד ראש העיר באותו הערב את פרס יקיר תל-אביב, ולצערי בגלל התחייבויותיי לא אוכל להיות שם לצידו ברגע זה. אבל מיד עם סיום האירוע בוומבלי אני אטוס לארץ להיות לצידו במופע ראווה ענק, הגדול מסוגו במדינה שהוא מפיק לרבע מיליון עולים מרוסיה, זו הפעם החמישית, שנקרא: מרוסיה באהבה שיתקיים בפארק הירקון בתא בשישה במאי, עם 100 אומנים מהשורה הראשונה שמגיעים ממוסקבה.

אחרי שהפקת בהצלחה את המופעים של דץ ודצה, ריטה, ציפי שביט, ציפי וחני נחמיאס את חושבת שיהיה לזה המשך?

אני מרגישה שהקהילה פה באנגליה צמאה לתרבות ישראלית. אני מאמינה שההסברה הכי טובה שאנחנו יכולים לעשות, והקשר הטוב ביותר בין הקהילות היהודית והישראלית לארץ – זה להביא אומנים מישראל. קיבלתי בלעדיות להפקות של ריטה בחול ולפני חודש ריטה הופיעה באנטוורפן בבלגיה והייתה לה הצלחה עצומה. כעת יש לה הצעות להופיע בצרפת ובספרד ואנחנו עובדים על זה.

טלי צמח מפיקה בכל שנה גם את מופע יום הזיכרון שעורכת הנספחות הצבאית בלונדון לאלפי הישראלים. עבורה טקס יום הזיכרון מאוד חשוב, כי תמיד אני מרגישה שאנחנו שגרירי ישראל.

בטקס השנה ישתתפו תלמידי בית הספר 'מטילדה מרקס' וחמשת האומנים הישראלים שיופיעו גם במופע של יום העצמאות בוומבלי.

מייצג ישראל לאירווויזיון השנה, הזמר דוד ד'אור, יופיע עם השיר הנבחר. ד'אור מוכר גם בקהילה היהודית. הוא הופיע בעבר במופע יום העצמאות וגם במפגן ההזדהות עם ישראל בכיכר טרפלגר.

צמח מספרת כי חמשת האומנים הנוספים שיגיעו, הם כולם כוכבים צעירים ובולטים על בימות הבידור בישראל שכבר הופיעו בגרמניה ובבלגיה ונחשבים כוכבים עולים. כל אחד שחקן וסולן בפני עצמו היא מסבירה אביטל לבני מופיעה בארץ בתפקיד הראשי במחזמר מרי-לו. גילי קפטן ומיכל ברנד משחקים ברומנסה ספרדית ועלובי החיים ב'הבימה'. ענת סלונים מופיעה בתיאטרון מעבדה ניסיוני בירושלים, והיא מועמדת לפרס התיאטרון. שי חדד מוכר מארץ ישראל היפה עם אהוד מנור וירדנה ארזי. ואילו בקי גריפין היא המגישה הישראלית באם.טי.וי ודוגמנית הבית של 'קסטרו'.

יש לכם מידע על אירועים בלונדון? <a href="mailto:ziva@alondon.net">כתבו אליי</a>

למאמרים נוספים מאת זיוה לוי

כתבות נוספות של זיוה לוי

קרא עוד