שירות הבריאות הממלכתי - National Health Service

כל המתגורר באנגליה ובידו אשרת תושב (Resident) זכאי לקבל שירותי רפואה ציבורית חינם

תיירים הנזקקים לשירותי רפואה בעת שהותם בבריטניה יכולים לפנות למרפאות הציבוריות תמורת תשלום סמלי או לפנות לרופא פרטי.

שירות הבריאות הממלכתי בבריטניה כולל את מרבית סוגי הטיפול הרפואי (מביקור אצל רופא המשפחה ועד התייעצות עם מומחה), בדיקות רפואיות, והאשפוז בבתי-חולים. מבוגרים זכאים גם לטיפול שיניים במימון חלקי, ולתרופות מוזלות. ילדים עד גיל 16 זכאים לסל שירותים רחב יותר ללא תשלום, הכולל תרופות וחיסונים, טיפולי שיניים למיניהם, בדיקת עיניים, רכישת משקפיים ועוד.

בניגוד לישראל, באנגליה אין קופות חולים וכל המרפאות מופעלות על ידי משרד הבריאות.

ההרשמה והטיפול במרפאות הציבוריות בבריטניה:

ההרשמה למרפאות הנה בדרך כלל על פי אזור המגורים, ובמרבית האזורים קיימות מספר מרפאות שתוכל לבחור מביניהן. כמו בארץ, מרבית המרפאות מציעות מספר שירותים בסיסיים: ביקור אצל רופא המשפחה (הקרוי General Practitioner ובקיצור: GP), בדיקות שגרתיות, וטיפולי אחות. יש מרפאות גדולות יותר המציעות שירותים נוספים (כגון: מרפאת הריון, Baby Clinic ועוד). לפני ההרשמה כדאי לברר מהן שעות הפתיחה של המרפאה שכן יש הבדלים קטנים בין המרפאות בנושא זה.

ההרשמה נעשית במרפאות עצמן. רצוי מאוד להירשם מיד עם ההגעה לאנגליה (ולא לחכות עד שתהיו חולים), שכן באזורים מסוימים יש מחסור במרפאות, ועקב כך, חלק מן המרפאות אינן מקבלות חולים חדשים מאחר ומכסת החולים שלהם מלאה. יש מרפאות שבהן תתבקשו לקבוע פגישה עם הרופא או האחראי על המרפאה על מנת להירשם. לפיכך, לפני ההרשמה כדאי להתקשר ולוודא שהמרפאה מקבלת חולים חדשים, לקבוע תור להרשמה אם יש צורך בכך, וכן לברר אילו מסמכים דרושים לצורך ההרשמה. במרבית המרפאות נרשמים חדשים מתבקשים להציג את הדרכון שלהם, ומסמך המעיד על כתובת מגוריהם, למלא שאלונים המפרטים את היסטורית המחלות שלהם, ולבצע מספר בדיקות רפואיות שטחיות. לאחר הרישום תישלח לביתך תעודה המציינת את פרטי המרפאה שאליה נרשמת ומספרך ברישומי מערכת הבריאות. מספר זה משמש רק לצורכי מערכת הבריאות.

הטיפול במרפאות ה-NHS ניתן בדרך כלל על ידי מספר רופאים כלליים. אם התקשרת למרפאה והסתבר כי רופא המשפחה שלך אינו פנוי, תוכל במקרים דחופים לבקש לראות רופא אחר במרפאה. כמו בארץ, רופא המשפחה מאבחן ומבצע את הבדיקות הבסיסיות ומפנה למומחים או לבית החולים בעת הצורך. גם מי שיש בידו ביטוח רפואי פרטי חייב במכתב הפנייה מרופא המשפחה אל בית החולים או המומחה, על מנת לתבוע את חברת הביטוח.

בזמנים שבהם המרפאות סגורות ניתן לקבל טיפול ראשוני במרפאה תורנית או לפנות לחדרי המיון באחד מבתי החולים האזוריים. כדי לקבל מידע לגבי המרפאה התורנית, יש להתקשר למרפאה אליה הנך רשום ולעקוב אחר ההנחיות הניתנות לחולים באמצעות הודעה מוקלטת או לפנות למוקד ה-NHS האזורי.

מעברים בין מרפאות:

חשוב לדעת כי ההרשמה למרפאה מסוימת אינה בחזקת חתונה קתולית! אם השירות שקיבלת אינו לשביעות רצונך הנך זכאי לעבור למרפאה אחרת.

עלונדון אצלכם במייל ובדואר
הרשמו עכשיו

—————————————————————————————

מידע לגבי שירות הבריאות הממלכתי:

מידע נוסף לגבי סל השירותים וכללי הזכאות ניתן לקבל במשרד הראשי – Department of Health – בטלפון: 020-7972-2000

פרטים לגבי המרפאות ושירותי רפואה אחרים באזור מגורך ניתן למצוא בספר הטלפונים תחת שם המועצה המקומית או העירייה והערך Health.

—————————————————————————————

בתי מרקחת:

בבריטניה בתי המרקחת אינם מסונפים למרפאות ה-NHS, ולפיכך עם קבלת מרשם מהרופא יש לפנות לאחד מבתי המרקחת הקרויים ‘Dispensing chemists’ (המסומנים בצלב ירוק על גבי רקע לבן). רשימת בתי המרקחת התורנים בערבים, בסופי השבוע והחגים מוצגת בדרך כלל על גבי החלון הקדמי בכל בית מרקחת. ניתן לקבל רשימה זו בתחנות המשטרה, והיא מתפרסמת גם בעיתונים המקומיים.

רוקחים יכולים לתת ייעוץ במקרים שגרתיים, ובבתי המרקחת תמיד נמצא רוקח בתפקיד שניתן להתייעץ עמו.

רפואת שיניים בבריטניה:

רפואת שיניים למבוגרים מסובסדת חלקית. טיפולי שיניים לילדים (לרבות אורתודנטיה) ניתנים חינם. כדי לקבל שירות זה, יש לפנות למרפאות השיניים של ה-NHS. רשימות של מרפאות אלו ניתן לקבל במשרד הראשי של ה-NHS באזורך. כמו כן, ישנם רופאים פרטיים העובדים עם ה-NHS. בכל מקרה, כדי למנוע אי-נעימות, מומלץ לברר לפני הטיפול אם הטיפול יינתן במסגרת הרפואה הציבורית או ישולם באופן פרטי.

רופאי נשים בבריטניה:

בשונה מישראל, בבריטניה רופא המשפחה (GP) מבצע חלק גדול מן הבדיקות והטיפולים הגניקולוגיים השגרתיים. ההפניה לגניקולוג תיעשה רק במקרים שבהם נדרשת התערבות מומחה או בדיקה שלא ניתן לבצעה במרפאה.

—————————————————————————————

לאן נעלם הדוקטור?

בבריטניה, רופאים כלליים ורופאים מומחים מכונים ״דוקטור״. המינוח ״פרופסור״ מתייחס למי שעוסק במחקר ובהוראת סטודנטים ואילו למנתחים קוראים …״מיסטר״!

מדוע זה? כמו בכל דבר אחר בבריטניה שוחרת המסורת – הסיבה היא היסטורית. לפני שנים רבות היו שתי גילדות ברפואה: גילדת הרופאים, וגילדת המנתחים. אלא מה? גילדת המנתחים כללה גם את הגלבים שעסקו בתקופה זו של ההיסטוריה בהסרת גידולי עור למיניהם. ומאחר שהם לא היו זכאים לתואר ד״ר, קיבלו כל חברי הגילדה– לרבות המנתחים – את התואר ״מיסטר״ וכך נשאר הדבר עד עצם היום הזה!

—————————————————————————————

דף מידע זו הנו יוזמה משותפת של ארגון הגג של יהדות בריטניה ועלונדון.נט – המגזין והאתר של הישראלים בלונדון ובבריטניה.

© כל הזכויות שמורות

תגיות:
NHS
בתי מרקחת בבריטניה
גניקולוג בבריטניה
מרפאות בבריטניה
רופא בבריטניה
רופא שיניים בבריטניה
רפואה בבריטניה

קרא עוד