הריון בהסגר: כל מה שאתם צריכים לדעת

ד״ר פרד אושקוב מסביר כיצד לבחור מרפאת נשים בזמן מגפת וירוס הקורונה, מדוע בדיקות אולטרסאונד כל כך חשובות לאמהות ולעוברים, ומדוע נשים בהריון צריכות להיזהר בזמנים אלה

לאחרונה נפתח בלונדון, באזור הסיטי, מרכז לאבחון אולטרסאונד וטרום-לידה לנשים בהריון בשם City Ultrasound. מייסד המרכז הוא ד"ר פרד אושקוב, שעבר מהארץ לבריטניה לפני כ-13 שנה. ד"ר אושקוב הוא בעל ניסיון של יותר מ-35 שנה כרופא מיילד-גינקולוג, ועובד כרופא מומחה בבית החולים אוניברסיטת לונדון, מרצה ב-UCL, שגריר האגודה הבינלאומית לאולטרסאונד במיילדות וגינקולוגיה (ISUOG) ונחשב לאחד המומחים המובילים בעולם בתחומו.

בארץ, ד"ר אושקוב עבד בין השאר בבתי החולים הדסה עין כרם, אסף הרופא (שמיר), ארבעת קופות החולים, וכמו כן, פתח מרפאה פרטית בעיר מודיעין. בארץ הוא עבד כ-15 שנים ומכיר היטב את מערכת הבריאות הישראלית, ובתוך כך, מודע ורגיש לצרכיה של האישה הישראלית, שנוהגת להתעדכן בפרוטוקולי בדיקות ההיריון בארץ ולהשוות אותן לבדיקות בבריטניה.

מהניסיון שלך, אילו קשיים סובלות נשים בהריון בהסגר?

״במהלך המגיפה הנוכחית, נשים בהריון נמצאות בקבוצת סיכון גבוה – הדבר מוכר על ידי הרשויות הבריטיות, ולכן אינן מייעצות לצאת מהבית. המכללה המלכותית הבריטית למיילדות וגינקולוגים הוציאה מדריך מיוחד לתדירות ולאופן בדיקת הנשים בהריון במהלך מגפת הקורונה. בתי חולים מנסים לדבוק בהנחייה הזאת: לשלב בצורה מקסימלית סקירות בפעם אחת ולא לקבוע אבחון נוסף ללא אינדיקציות רפואיות קונקרטיות. במקביל, חלק מהייעוץ עם הרופאים עכשיו נעשה ברשת דרך ׳זום׳ או במיילים. לדעתי, תקשורת מרוחקת כזו אינה קלה למטופלות וגם לרופאים עצמם. אמהות לעתיד בתקופה קשה זו נמצאות בלחץ ואי-נוחות מכל מה שקורה. רפואה פרטית מסייעת כעת באופן חלקי לפתור בעיה זו״.

איך אתם שומרים על בריאות המטופלים במרכז שלכם?

״בניגוד לבתי חולים הומי אדם, במרכז שלנו אין פציינטים אחרים למעט נשים הרות. כל הציוד, ובמיוחד חיישני אולטרסאונד, מחוטאים ביסודיות לאחר כל סקירה, והרופאים והצוות לובשים חלוק חד-פעמי מיוחד ומסכות. כעת, מספר הקבלות צומצם לפציינטית אחת בשעה, כדי לאפשר חיטוי יסודי אחרי כל סקירה. יש לנו שני חדרי המתנה נפרדים המאפשרים לשמור על מרחק בטוח בין אורחי המרכז. כמו כן, אנו מבקשים מכל המטופלות, במידת האפשר, לקחת איתם לסקירה רק בן משפחה אחד״.

איך הנגיף משפיע על אמהות ועובריהן?

״COVID-19 הוא וירוס חדש לחלוטין, ויחסית לוירוסים אחרים ידוע לנו מעט מאוד על ההשפעות שלו לטווח הרחוק. ייתכן מאוד שחלק ממה ש"ידוע" לנו כרגע יתברר אפילו כשגוי בעתיד. רק עכשיו, בעיצומה של המגפה, אנו אוספים בהדרגה נתונים אמינים מבתי חולים באירופה ומשתפים פעולה עם אוניברסיטאות שונות בכדי להסיק את המסקנות האובייקטיביות ביותר לגבי המחלה. כדי להרגיע אמהות הרות, אני רוצה לציין כי כרגע אין שום הוכחות גורפות שהנגיף עובר דרך מחסום השלייה ומועבר לעובר. על פי נתונים שפורסמו בתקשורת, ברוב במקרים שילודים נדבקו זה קרה לאחר הלידה והמחלה עברה בצורה קלה למדי. המסר הכי חשוב שאני רוצה להעביר הוא, שאם אישה בהריון נדבקת בנגיף הקורונה או מפתחת תסמינים אופייניים ל-COVID-19, עליה ליצור קשר עם מחלקת המיילדות בבית החולים בו היא מטופלת באופן מיידי. כדי להימנע מסיטואציה כזאת, אני ממליץ את המובן מאליו – לעקוב ולדבוק אחרי ההנחיות של ממשלת בריטניה, NHS ו-WHO. דלתות המרפאה שלנו פתוחות לכל מי שזקוק לעזרה או ייעוץ בתקופה קשה זו״.

״כרגע אין שום הוכחות גורפות שהנגיף עובר דרך מחסום השלייה ומועבר לעובר״. ד״ר אושקוב

עלונדון אצלכם במייל ובדואר
הרשמו עכשיו

מדוע בדיקות אולטרסאונד כה חשובות

ד״ר אושקוב מסביר כי כיום אולטרסאונד הוא אחד הכלים החשובים ביותר לבדיקת התפתחות העובר בכל שלבי ההריון, שנמצא כדרך הבטוחה היחידה לבדוק כיצד מרגיש העובר ברחם ולעקוב אחר הופעת סיבוכים לא רצויים. מרכז האבחון החדש שלו בלונדון מצויד במכשיר האולטרסאונד המתקדם ביותר, ומתמחה באבחון מוקדם של בריאות העובר.

בדיקות אולטרסאונד למומים ובדיקות גנטיות מבוצעות בבריטניה וגם אצלו במרכז החל מהשבוע ה-12 להריון. ד"ר אושקוב קורא לבדיקה הזאת "סקירת מערכות מוקדמת-מוקדמת״ משום שבבתי החולים בארץ עושים סקירת מערכות מוקדמת ב-15 שבועות. לדבריו, עם ההתקדמות הטכנולוגית של ציוד האולטרסאונד, כיום אנו יכולים להבחין מומים בשלב מוקדם יותר של ההריון – גילוי בזמן של בעיות חמורות רבות יכול להציל את חיי העובר.

מדוע נשים בהריון צריכות לעשות בדיקות אולטרסאונד?

״המשימה העיקרית של הרופאים בתהליך ההריון היא לוודא שהעובר בריא, מתפתח כמתוכנן ולנסות להימנע מסיבוכים בלידה ואחריה. בהקשר זה, סריקות אולטרסאונד ממלאות אולי את התפקיד החשוב ביותר, מכיוון שטכנולוגיה זו מאפשרת לנו לראות כיצד העובר מתפתח בכל שלב, ונמצאת בשימוש מזה זמן רב ברחבי העולם. מכשיר האולטרסאונד מאפשר לרופא לעקוב אחר חיי העובר ברחם, היווצרות איבריו ומערכותיו, וכן לקבוע עד כמה העובר מוכן ללידה״.

איזה בדיקות אולטרסאונד מוצעות במהלך ההריון בבריטניה (בבתי חולים ציבוריים)?

״תקני בדיקות האולטרסאונד עשויים להשתנות ממדינה למדינה. לדוגמה, אנשים רבים יודעים כי גישתה של מערכת הבריאות הבריטית שונה במקצת ממה שמציעים בתי חולים ישראלים ואירופאים. המערכת הממשלתית בבריטניה מציעה רק שתי בדיקות אולטרסאונד במהלך ההריון: לאחר 12 שבועות, לאבחון תסמונת דאון ואברציות כרומוזומליות אחרות, וב-18-20 שבועות לזיהוי מומים עובריים. בארץ ובמדינות רבות אחרות ניתנת בדיקת אולטרסאונד נוספת, המתבצעת בשבועות 32-34 להריון. אבל בבריטניה זה לא מתבצע לכולם, אלא אם קיים חשש למומים״.

במה מרכז האבחון שלך שונה?

״במרכז אבחון פרטי, בניגוד לבתי חולים של NHS, לנשים בהריון יש אפשרות לבצע בדיקות אולטרסאונד נוספות וחשובות. מחקרים רבים וניסיון של שנים מראים שאבחון מוקדם יכול לסייע לפתרון של אחוז ניכר מהסיבוכים בזמן ההריון ואחרי הלידה. כמו כן, מחקרים רפואיים עדכניים מעידים כי כמה סיבוכים ומומים קשים יכולים להופיע הרבה יותר מאוחר מ-20 שבועות (מועד הסריקה האחרונה המוצעת ב-NHS), מה שאומר שאי-אפשר יהיה לאבחן אותם ללא בדיקת אולטרסאונד נוספת. פונקציה חשובה נוספת של אולטרסאונד במהלך ההריון היא מעקב אחר התפתחות וגדילת העובר. לרופאים ולהורים חשוב לדעת אם העובר מתפתח לאט – זה אומר שיהיה לו יותר קשה להתמודד עם הלידה. עוברים הנופלים בקטגוריה זו יזדקקו לתנאים מיוחדים יותר להיריון וללידה. הדבר נכון גם לגבי עוברים גדולים – גם כאן ייתכנו סיבוכים במהלך הלידה״.

ד״ר אושקוב בבדיקת אולטרסאונד בבריטניה

״בארץ ניתנת בדיקת אולטרסאונד נוספת, המתבצעת בשבועות 32-34 להריון, אבל בבריטניה זה לא מתבצע לכולם״. ד״ר אושקוב בבדיקת אולטרסאונד

אילו בדיקות אתה עושה במרפאה שלך?

״במרכז האולטרסאונד City Ultrasound פיתחנו תכנית מיוחדת המאפשרת לנו לתת להורים את התמונה השלמה ביותר על בריאות עוברן. ככל שאבחון הסיבוכים מוקדם יותר, יש לנו יותר מקום לתמרון ולפתירת הבעיה מבחינת העובר והאם. לכן אנו מבצעים בדיקת אולטרסאונד יסודית, מבלי לחכות ל-20 השבועות הרגילים, במטרה לבחון את המומים כמה שיותר מוקדם – חלקם מ-12 שבועות. זוהי בדיקה חשובה מאוד, מכיוון שכבר במועד כה מוקדם ניתן לזהות מספר מומים רציניים: מומי לב ובעיות במערכת העצבים כמו בקע בעמוד השדרה, אשר נוצרים אצל עוברים ברחם ועלולים לדרוש טיפול תוך-רחמי״.

לסיכום, במהלך ההריון ד״ר אושקוב ממליץ על ארבע בדיקות אולטרסאונד:

1) 12 שבועות להריון – בודקים את גיל ההריון, מבצעים ניתוח גנטי ובודקים כיצד העובר מתפתח.
2) שבוע 20 להריון – מוודאים שליבו ומוחו של העובר מתפתחים כרגיל.
3) שבוע 32 להריון – בודקים כיצד העובר גדל והשתנה.
4) שבוע 36 להריון – בוחנים עד כמה העובר מוכן ללידה ובודקים באיזה תנוחה הוא נמצא.

כמו כן, הוא ממליץ לעשות בדיקות דם גנטיות (NIPT). ״כיום אלה בדיקות האמינות ביותר המאפשרות לקבוע בצורה מדויקת ככל האפשר את היעדרם של מומים כרומוזומליים אצל העובר. בדיקות אלו עדיין אינן זמינות ב- NHS״, מסביר ד״ר אושקוב.

מה דעתך בנושא אבחון עצמי והצורך לבצע אולטרסאונד במקרים כאלה?

״לפעמים, בשלבים שונים של ההריון, נשים חשות שמשהו משתבש בגופן. במקרה זה, יהיה קשה יותר לפנות לבית החולים של NHS לצורך בדיקה, מכיוון שמיילדות ורופאים לא תמיד יוכלו לאשר את הצורך לסקירה נוספת ללא כאבים חריפים או תסמינים אחרים. רגשותיה של אישה, כאם לעתיד, יכולות להיות נכונות ובקליניקה שלי אני יכלול לבצע סקירה בכל מועד כדי לוודא שאין סיבוכים לא רצויים. לעתים קרובות, אין צורך בבדיקה שכזאת. אבל אני מאמין שצריך להקשיב לתחושות האם במהלך ההריון״.

פרטי המרפאה:

טלפון: 020-3687-2939 (ד"ר אושקוב דובר עברית, והמענה בטלפון באנגלית בלבד)
כתובת: City Ultrasound, 27 Finsbury Circus, London, EC2M 7AB
אימייל: info@cityultrasound.co.uk
אתר: www.cityultrasound.co.uk

גינקולוג בבריטניה

פיתח תכנית מיוחדת המאפשרת לנו לתת להורים את התמונה השלמה ביותר על בריאות עוברן. ד"ר פרד אושקוב

מערכת עלונדון – האתר לישראלים בלונדון, אנגליה, בריטניה והממלכה המאוחדת.

למאמרים נוספים מאת מערכת עלונדון
תגיות:
אולטרסאונד בבריטניה
גינקולוג בבריטניה
גינקולוג בלונדון
גניקולוג בבריטניה
גניקולוג בלונדון
היריון באנגליה
היריון בבריטניה
היריון בלונדון
הריון באנגליה
הריון בבריטניה
הריון בלונדון
לידה בבריטניה
לידה בלונדון

כתבות נוספות של מערכת עלונדון

קרא עוד