את הפלמנקו אפשר להשוות לפרסומת של ממרח השמרים הבריטי – ‘מרמייט’: או שאתה אוהב או שאתה שונא אותו, אבל לעולם לא תוכל להיות אדיש אליו. כמו הממרח, גם לפלמנקו טעם נרכש, מהתרשמות ראשונית זה אולי נשמע כמו בליל של צעקות ורקיעות, אך לאחר קשב ממושך ומעט האזנה מודרכת ניתן לגלות עולם ומלואו של מלודיות בטעמים שונים, מורכבות קצבית סוחפת ורגש לוהט. מאז תור הזהב של תרבות הפלמנקו בבתי הקפה בספרד בשלהי המאה ה-19 ועד היום הז’אנר התפתח ונעשה פופולארי ברחבי העולם, ואף הגיע עד ליפן, שם לומדים את אמנות הפלמנקו בקפדנות שאינה נופלת ברצינותה מלימוד אמנויות הלחימה.
הפלמנקו מורכב מהשילוש הקדוש של נגינה (‘טוקאה’ בגיטרה המלווה בדכ במחיאות כפיים קצביות – ‘פאלמאס’), ריקוד (‘ביילה’) ושירה (‘קנטה’). ניתן לקבל טעימות מכל אחת מהצלעות האלה מדי שנה בפסטיבל אותו מארח תיאטרון ה’סאדלר’ס וולס’, תוך דגש על אלמנט הריקוד.
רוב המופעים מציגים כוריאוגרפים ורקדנים מהשורה הראשונה, ולצידם יתקיים גם המופע המוסיקלי של הזמרת אסטרלה מורנטה, שהיא אחת זמרות הפלאמנקו המובילות והפופולאריות. איכויותיה הווקאליות מתבלטות מאחר וקולה מלטף יותר מאשר מייבב, כמו בשירת פלמנקו מסורתית, ומבין המבחר הרב של הזרמים בפלמנקו (הנקראים ‘פאלוס’) היא בוחרת בנוגים יותר כמו ה’סולאה’ וה’טראנטה’, והקצביים יותר כמו ה’בולריאס’ זוכים אצלה לטיפול עדין מהרגיל. אחד הקטעים שחשף אותה אל הקהל הרחב הוא ביצוע השיר ‘וולבר’, שהופיע בסרטו של אלמודובר הנושא את אותו השם, שם היא מהווה את קולה של פנלופה קרוז.
מבין מופעי הריקוד המצוינים כמו זה של אווה יארבבואנה ועבודת כפות הרגליים הווירטואוזית שלה, ראוי לציין במיוחד את המופע ‘כרמן’. מופע זה אמנם מוצג בגירסאות שונות ברחבי לונדון בחודשים האחרונים, אך בפסטיבל יוצג עיבודו של אנטוניו גאדס, שהוא המעניין ביותר. זוהי תמציתו של סיפור האהבה האופראי של ביזה בנוסח פלמנקו מודרני, שבד בבד שומר על הגחלת המסורתית. הגירסה הבימתית זהה לסרט ‘כרמן’ (1983), בו שיחקו האמנים את עצמם – גאדס הכוריאוגרף והרקדן ולצידו גם הגיטריסט הידוע, פאקו דה-לוסיה, בבימויו של קרלוס סאורה. מאז גאדס הלך לעולמו ודה-לוסיה הלך לכיוונים אחרים, אך האינטרפרטציה נותרה ונוספה באופן אימננטי למורשת הפלמנקו המודרני. במידה ומופעי הריקוד יציתו גם בליבכם להבה, ניתנת האפשרות להתנסות בריקוד מודרך של כמה צעדים בסיסיים במקום.