משהו מהסרטים

"הבלתי רשמיים", מעין גרסה חרדית-ספרדית ל"חבר'ה הטובים" של סקורסזה או הסרט התיעודי המרתק "החוף הנפרד" ושאר פנינים בשירות הסטרימינג החדש של פסטיבל "סרט", המתמחה בקולנוע ישראלי עכשווי וזמין לצפייה בבריטניה במשך השבועיים הקרובים

בעקבות הצלחתו בבריטניה של פסטיבל הסרטים הישראלי הווירטואלי "סרט" (SERET) פתחו אנשי הפסטיבל שירות סטרימינג שיקרין מגוון רחב של סרטים מישראל, בהם ניתן לצפות בבית בין מועדי הפסטיבלים.

הסרטים זמינים בכל המדינות בהן פסטיבלי SERET מתקיימים (בריטניה, הולנד, גרמניה וצ'ילה). בארצות אלו ניתן יהיה במהלך השבועיים הקרובים לגשת לתכנית מתגלגלת של בחירות סרטים נושאיות. שירות הסטרימינג יפתח גם עבור אנשים המתגוררים בדרום אפריקה ובשוויץ.

התמה הנושאית של מקבץ הסרטים הראשון שזמין כרגע במדינות המוזכרות לעיל הוא דת עם חמישה סרטים (ארבעה סרטי פיצ'ר ואחד דוקומנטרי) שכולם עוסקים, באופן כזה או אחר, בדת.

כאמור, פרט לסרט התיעודי המרתק "החוף הנפרד" של קרין קיינר העוקב אחר קבוצה של נשים חרדיות מבני ברק ומלחמתן בפטריאכליה החרדית והרצון לשמר את 'גן העדן הפרטי' שלהן בחוף הכשר היחיד בעולם ובו ימים נפרדים לגברים ונשים, מציג השירות גם ארבעה סרטי פיצ'ר, רובם ככולם עוקסים גם הם באספקטים שונים של החברה הדתית-חרדית ויחסיה עם העולם החיצון, החילוני.

עלונדון אצלכם במייל ובדואר
הרשמו עכשיו
הסרט החוף הנפרד - פסטיבל קולנוע בבריטניה

הסרט התיעודי המרתק "החוף הנפרד"

לאיזה עוד סרטים שווה לעשות סטרימינג בפסטיבל הקולנוע הווירטואלי

לצד הדרמה המינורית והנוגעת ללב "גאולה" של צמד הבמאים יוסי מדמוני ובועז יהונתן יעקב ובכיכובו של משה פולקנפליק הנפלא (שאף זכה על תצוגת המשחק המרשימה שלו בפרס הראשון בפסטיבל הקולנוע של קרלו וויארי), או "העדות", דרמה מטלטלת ורבת עוצמה העוסקת בזיכרון השואה ובזהות יהודית, בולט במיוחד "הבלתי רשמיים" של אלירן מלכה, יוצר סדרת הטלוויזיה המצליחה "השבאבניקים".

"הבלתי רשמיים" (ישראל, 2019) מספר את סיפורה הלא מוכר של מפלגת ש"ס. למה לא מוכר? כי הסיפור הרשמי על הולדת "התאחדות הספרדים שומרי התורה" (שמה המקורי של המפלגה) תמיד נסוב סביב דמותו הכרזימטית והשנויה במחלוקת של הרב עובדיה יוסף ופטרונו הפוליטי דאז (ולימים אויבו המושבע), הרב אלעזר שך האשכנזי-ליטאי. אבל "הבלתי רשמיים" מספר סיפור אחר, שונה לגמרי. ה"בלתי רשמיים" מספר על קבוצה קטנה של עסקנים, אנשים קשיי יום, המבוססים כולם (גם אם באופן חופשי) על דמויות אמיתיות.

את החבורה הלא אורתודוקסית הזו (כשם הסרט באנגלית), מוביל יעקב כהן, בעלים של דפוס, חרדי-ספרדי שמאס ביחס המבזה והמשפיל של הממסד האשכנזי כלפי בני עדות המזרח החרדים. שולי רנד, המגלם את כהן, מביא לדמות ולמסך אנרגיה ממסמרת. עם זקן מדובלל מדי וכרס ענקית, קשה שלא להתאהב בדמותו. לצד רנד השחקן יעקב כהן (לא ידוע על קשר משפחתי) מגלם את הרב משה שרביט, שנכנס להרפתקה כי נקעה נפשו בישיבה העלובה שלו בחדר האחורי של איטליז מקומי ובתפקיד האתנחתא הקומית, יואב לוי מבריק בתור יגאל ועקנין, חוזר בתשובה מפוקפק שהוא מעין גרסה מזרחית-חרדית של ג'ו פשי מ"החבר'ה הטובים".

באופן כללי, 'הבלתי רשמיים' שואב השראה רבה מהמבע הקולנועי של סרטי הגנגסטרים של סקורסזה והוא בעצם כמעט מחווה, או גרסה חרדית, של סרטים אלו. העלילה נעה בקצב מהיר במעין רצף מסחרר של קאטים ושוטים המצולמים וערוכים ביד אמן ומלווים בפסקול מעולה השואב את השראתו הן ממוזיקת הסול והפאנק האמריקאית השחורה של שנות השבעים והן מהמקורות היהודיים (השילוב של הסאונד הזה עם טקסטים בארמית כמו "יה ריבון עולם" הופכים את פסקול הסרט לחוויה בפני עצמה).

לא לחינם נבחר "הבלתי רשמיים" לפתוח את פסטיבל הסרטים הבינלאומי בירושלים בקיץ שעבר. מדובר ביצירה בועטת ותוססת שנעה בין הומור כמעט בורקסי לשיאים דרמטיים של טרגדיה יוונית. הן סרט זה והן שאר הסרטים בתוכנית מומלצים ביותר.

"הבלתי רשמיים" וסרטים נוספים אלו ניתנים לרכישה באינטרנט בין התאריכים 25/6 – 8/7. ללינק לחצו כאן

 

איתמר בן כנען הוא סופר ועיתונאי, עורך האתר עלונדון

למאמרים נוספים מאת איתמר בן כנען
תגיות:
בתי קולנוע בלונדון
סטרימינג בבריטניה
סרטי קולנוע בלונדון
סרטים באנגליה
סרטים בבריטניה
סרטים בלונדון
סרטים ישראליים בלונדון
פסטיבל הקולנוע בלונדון
פסטיבל סרטים בלונדון
פסטיבל קולנוע בבריטניה
קולנוע באנגליה
קולנוע בבריטניה
קולנוע בלונדון

קרא עוד