פסטיבל הסרטים היהודי בבריטניה 2023

פסטיבל הסרטים היהודי בבריטניה חוזר בפעם ה 27 ויתקיים החודש ברחבי הממלכה המאוחדת. עם מגוון יוצא דופן של סרטים עלילתיים, סרטים תיעודיים וסרטים קצרים מרחבי העולם, רובם בהקרנות בכורה בבריטניה. כתבת הקולנוע שלנו דנה לוי בסקירה נרחבת של כל מה שכדאי לראות שם

פסטיבל הסרטים היהודי בבריטניה חוזר בפעם ה 27 ויתקיים החודש ברחבי הממלכה המאוחדת. עם מגוון יוצא דופן של סרטים עלילתיים, סרטים תיעודיים וסרטים קצרים מרחבי העולם, רובם בהקרנות בכורה בבריטניה. כתבת הקולנוע שלנו דנה לוי בסקירה נרחבת של כל מה שכדאי לראות שם

כאומה כולנו עדיין בהלם ומנסים להשלים עם פיגועי הטרור ההרסניים שהתרחשו בישראל ב-7 באוקטובר, ועם מצב המלחמה ובני-הערובה המתמשכים שלאחר מכן. נראה שכרגע אין כמעט הפוגה. עם זאת, ישנה תחושה גדולה וסוחפת בקרב הקהילות הישראליות והיהודיות בבריטניה של אחדות, תמיכה ויחד. אחת הדרכים שבהן נוכל לעשות זאת ולקחת זמן להעריך את ההיסטוריה והמסורות המדהימות שלנו היא באמצעות הקסם של הקולנוע.

הנדבך הגדול ביותר של הפסטיבל, תוכנית הקולנוע הישראלי, היא חלון ראווה לקולנוע הישראלי החדש, המעניין והפרובוקטיבי ביותר עם מגוון רחב של ז'אנרים קולנועיים. הקרנת בכורה ליצירה האפלה והמשכנעת עקרה (ישראל, 2022 הקרנה בנוכחות הבמאי מרדכי ורדי) הוא סיפורה של אישה אורתודוקסית צעירה הנופלת בקסמו של רב שטוען לכוחות מסתוריים בזמן שבעלה יוצא לעלייה לרגל שנתית. סרט תיעודי אינטימי המצלמה של דוקטור מוריס (בכורה בבריטניה, ישראל, 2022. שאלות ותשובות עם אנדרו מוריס, בנם של פיי וד"ר רג'ינלד מוריס) מורכב מהרגעים היקרים שהרופא המקומי האהוב רג'ינלד מוריס היה מצלם בצילומי 8 מ"מ של אשתו ושל משפחתם בביתם בישראל לאחר מעברם מבריטניה בשנות ה-50; משפחה פחות מסורתית, אך לא פחות אוהבת, מוצגת בדרמה העדינה של ארז תדמור ילדים של אף אחד (ישראל, 2022) כשהאומנת האכפתית מרגלית מנהלת מקלט לנוער בסיכון באזור שמתפתח במהירות, מה שמוביל לסכסוך אמיתי חסר רחמים עם אנשי הנדל"ן.

לתדמור עוד סרט בתוכנייה,  בחורים טובים  Matchmaking  (ישראל, 2022), ביקורת נוקבת ומצחיקה על עסקי האהבה והנישואים בציבור החרדי. הזוג הצעיר מוטי (עמית רהב), האשכנזי, ונחמי הספרדיה, חייבים למצוא דרך לחיות ביחד בעיר החרדית שבה הם גרים. 

קומדיה רומנטית נוספת, החבר השמן שלי (ישראל, 2022) משרטטת את העשור שלוקח לאליק היפה וג'ימי הצרוד להתגבר על בעיות דימוי הגוף שלהם ולתת הזדמנות לזוגיות שלהם. הבמאי נועם קפלן לוקח אותנו ל"העתיד" (בכורה בבריטניה, ישראל, 2023) מותחן פסיכולוגי חצי סאטירי שבו נורית, מדענית בכירה, לא מצליחה למנוע רצח של פקיד והולכת ראש בראש עם הסטודנט הערבי הצעיר באוניברסיטה.

היצירה האחרונה שתוקרן בפסטיבל היא של הכותב-במאי מתן יאיר (יוצר "פיגומים" מ-2017)  היא חדר משלו (מ-2023) בהקרנת בכורה בבריטניה, דיוקן מרגש ומלא ניואנסים של גיל ההתבגרות הפגיע. אורי בן ה-17 מתקשה להתמודד עם עזיבתו של אביו. התלות הרגשית של אמו בו, חוסר הקשר עם חבריו ללימודים והצל המרחף של השירות הצבאי הקרב, כולם מערערים את עולמו השביר ממילא. 

עוד סרט חשוב בהקרנת בכורה בבריטניה הוא ולריה מתחתנת (ישראל, 2022) של הבמאית מיכל ויניק, העוסק בנושא "הכלות מאוקראינה" והוא חקירה בלתי פוסקת של אי-שוויון מגדרי בצורתו החריפה וההרסנית ביותר.הסרט מוצא את כריסטינה, אישה אוקראינית, המארגנת עבור אחותה הצעירה ולריה את אותו הסדר נישואים שהיא עצמה חוותה, רק כדי לגלות שלולריה יש רעיונות אחרים.

ישנה גם שלישיית סרטים בכיכובה של השחקנית דאנה איבגי, שגם תהיה נוכחת בפסטיבל כדי לדון ביצירתה; הפילגש  The other widow (ישראל 2022) בהקרנה מיוחדת עם דיון בהשתתפות איבגי ואניה בוקשטיין. איבגי מגלמת כאן מעצבת תלבושות שנאבקת להכיל את צערה לאחר מותו של מחזאי שאיתו ניהלה רומן ארוך טווח. אור (ישראל, 2004) הוא יצירה מוקדמת יותר עם הופעה מהפנטת של איבגי המגלמת נערה שמנסה נואשות להרוויח מספיק כסף כדי לפרנס את אמה ולמנוע ממנה לחזור לזנות. הסרט זכה במספר פרסים בפסטיבל קאן. האחרון בשלישיית איבגי הוא סבוי (ישראל 2022) שגם יכלול מפגש עם עם הכוכבת, והוא דוקודרמה רבת עוצמה המשחזרת את ליל  ה-4 במרץ 1975, כאשר שמונה מחבלים פלסטינים השתלטו על מלון סבוי בתל אביב, ולקחו את האורחים והצוות כבני ערובה. הסרט ההיברידי הזה כולל גם קטעי ארכיון וגם שחזורים מדויקים ועשויים היטב בהם איבגי מגלמת את כוכבה לוי, אורחת אמיצה במלון שסייעה במשא ומתן אבל זכתה ללעג בעיתונות באותה תקופה

עלונדון אצלכם במייל ובדואר
הרשמו עכשיו

ואם כבר הזכרנו סרטים תיעודיים, הפסטיבל יכלול גם את הסרט התיעודי רב העוצמה H2: מעבדת השליטה(ישראל, 2022) הבוחן את המצב המתוח בעיר חברון בגדה המערבית, שבה חיים יהודים ופלסטינים כאחד אבל חיים שונים בתכלית זה מזה. כמו כן יוקרנו במסגרת הפסטיבל הסרטים הודוקמנטרים היועץ: הסיפור של ארתור ג'יי פינקלשטיין ו-מצרים, שיר אהבה המוקרנים גם הם במסגרת תוכנית הקולנוע הישראלי.

חלק מהסרטים המרגשים האחרים המוקרנים במהלך הפסטיבל כוללים:

One Life

בריטניה, 2023

אנתוני הופקינס פותח את הפסטיבל ב-9 בנובמבר עם הסרט המרגש הזה של הבמאי ג'יימס האווס. מדובר בסיפורו האמיתי של ניקולס וינטון (בגילומו של ג'וני פלין), סוכן מניות בריטי, ובן להורים גרמנים-יהודים, שאחרי שנחרד מהסיפורים על פליטים שנמלטו מהכיבוש הנאצי של חבל הסודטים, יוצא לדרך לפראג ומוצא דרכים שונות ומשונות להוציא כמה שיותר ילדי פליטים יהודים משם. בסיוע אמו האדירה ברברה (הלנה בונהם קרטר) וחבורה של פעילים מסורים, משלימה החבורה הזו רת משימתה הכמעט בלתי אפשרית למרות שורה של מכשולים בסיפור האמיתי ומעורר ההשראה הזה של תקווה ונחישות. הבמאי ג'יימס האווס יהיה נוכח בלילה כדי להציג את סרטו.

תמונה מתוך הסרט ״One Life״, בריטניה 2023. פסטיבל הסרטים היהודי.

הסודות של אבא – My Father’s Secrets

צרפת/בלגיה, 2022

גאלת האנימציה השנה היא הבכורה הבריטית של סרט חדש ומהמם "הסודות של אבא", שכולל צוות שחקני קול עטור כוכבים כולל אליוט גולד, מרים מרגוליס, דיוויד בדיאל וטרייסי-אן אוברמן. הסרט מבוסס על רומן גרפי מאת מישל קישקה, אחד הקריקטוריסטים האהובים בישראל, ומספר את סיפור התבגרותו בבית אביו, אנרי קישקה, ששרד את אושוויץ אך הרגיש שהוא מוכן לחלוק את סיפורו רק לאחר משפט אייכמן. עם זאת, אנרי סיפר את סיפורו רק לזרים, לא למשפחתו שלו. ,הסודות של אבי, הוא סיפור קורע לב אבל מרומם רוחות עמוקות של זיכרון, אהבה וסליחה. דיוויד בדיאל, המספר את הסרט, יהיה נוכח עם דיוויד פרידמן, במאי הגרסה באנגלית של הסרט, לשאלות ותשובות בהקרנה.

מתוך ״My Father’s Secrets״, צרפת/בלגיה, 2022. פסטיבל הסרטים היהודי.

שבע ברכות

ישראל, 2023

דרמה המתרחשת בירושלים בתחילת שנות ה-90 ובה מארי, כלה יהודייה-מרוקאית, מתחתנת עם דן, בן להורים אשכנזים צרפתים. החתונה המשפחתית והמפגשים הרבים שלאחריה מציעים תובנות מסעירות על השבט הגדול הזה על שלל הדמויות הרב-דוריות שלו, כולן עם דעות חזקות ומנהגים עתיקים. כאשר מראית העין של החגיגה והשמחה מתחילה להיסדק, עולה סיפור של פצע כואב מהעבר שהשפיע על רבים מבני המשפחה המתאספים יחד, במאמץ להתעלם מהנוהג המסורתי שהביא כל כך הרבה קונפליקטים ואבל. אף אחד לא יצא מזה ללא פגע, אבל האם אפשר למצוא את האהבה והכוח הנדרשים כדי לסלוח?

בתי, אהובתי

ישראל, 2023

לקראת ערב הגאלה של סיום הפסטיבל, ששון גבאי, שכיכב ב"קריוקי", סרט הפתיחה של פסטיבל הסרטים היהודי בבריטניה ב-2022, חוזר בתפקיד הראשי בדרמה המרגשת "בתי, אהובתי", סיפור מסוגנן ומטריד על משבר זוגי. שמעון (גבאי) מבקר את בתו שנישאה לאחרונה וחיה עם בעלה בפריז. הזוג הצעיר כביכול חי את החלום אך שמעון מגלה עד מהרה שמשהו לא בסדר ומתחיל לחפור עמוק יותר. ,בתי,אהובתי היא יצירה עדינה ומשכנעת על אהבה וקשרים רגשיים עוצמתיים בין אב ובת. ואם כבר בחגיגת ליל הסגירה עסקינן, הרי שגם השנה יתקיים בה טקס הענקת פרסי הסרט הטוב ביותר והסרט התיעודי הטוב ביותר של הפסטיבל כאשר בראש חבר השופטים עומד הבמאי והמפיק הבריטי הנודע גורינדר צ'אנדה. 

מתוך ״בתי, אהובתי״ ישראל, 2023. פסטיבל הסרטים היהודי.


ללוח הזמנים המלא של הסרטים המוצגים בפסטיבל הסרטים היהודי בבריטניה השנה 

תגיות:
75 שנות עשיית קולנוע ישראלי
אנגליה
בריטניה
הממלכה המאוחדת
הקהילה הישראלית בלונדון
ישראלים באנגליה
ישראלים בבריטניה
ישראלים בלונדון
לונדון
מה לעשות בלונדון
סרטים
סרטים ישראלים
פסטיבל הקולנוע בלונדון
קולנוע
קולנוע יהודי
קולנוע ישראלי
תרבות

קרא עוד