מהלך צ'ך-מט

פתיחה מפתיעה של העונה החדשה עם העברתו של השוער פטר צ'ך מקבוצת צ'לסי למדי ארסנל

כבר ברגע הראשון של עליית המסך על עונת הכדורגל 2015-2016 באנגליה בחודש אוגוסט, ישפשפו צופים רבים את עיניהם. המחזה שיתגלה להם באצטדיון וומבלי, באחר הצהריים של התאריך 2/8, ייראה לפחות בתחילה כפאטה מורגנה, חזיון תעתועים. פטר צ'ך, השוער הנפלא ורב ההישגים של צ'לסי ב?11 השנים האחרונות, יתייצב מעברו השני של המתרס, במדי ארסנל. אלופת אנגליה תחנוך את העונה במשחק גביע הקהילה נגד מחזיקת הגביע, ואחד מהסמלים הגדולים ביותר של הצלחתה מאז נרכשה ב?2004 על ידי רומן אברמוביץ', יהפוך מנכס צאן ברזל ליריב עיקש.

שוק ההעברות האירופי בפגרת הקיץ עוד ירתח ויסער ויישא בכנפיו סיפורים אינספור, אולי אף דרמות וסאגות מציתות דמיון (סרחיו ראמוס באמת יגיע לאולד טראפורד?), וסכומים גדולים בהרבה מ?11 מיליון הפאונד שארסנל שילמה לצ'לסי עבור שירותיו של השוער הצ'כי בן ה?33. אבל קשה להאמין שבדרכנו תיפול עסקה אחת, העברה בודדת, שבה יהיו כרוכים אלה בצד אלה כל כך הרבה אמוציות.

צ'ך הוא לא השחקן הראשון שחוצה את הכביש מסטמפורד ברידג' לאמירויות (והייבורי). למעשה, קדמו לו שישה כאלה, כולל יוסי בניון, שעשה את המסע הקצר ממערב לונדון לצפונה בהשאלה. אבל פטר צ'ך הוא הכדורגלן הבכור המתקבל מעבר לקווי האויב כאשר הוא בשיאו (“יש לי לפחות ארבע שנים נוספות להיות במיטבי, הוא אמר הקיץ, וכל מאמניו ועמיתיו הנהנו), ובעיקר כאשר המערכת המשחררת אותו חלוקה מאוד בדעותיה באשר להחלטה.

רק לפני חודשיים, כשהתברר שארסנל חושקת בשוער הבינלאומי של צ'כיה, ומבקשת לנצל את העובדה שצ'ך איבד את מקומו בהרכב הפותח של צ'לסי לטיבו קורטואה – שוער נבחרת בלגיה המעולה, שצעיר ממנו ביותר מעשור – נדרש מנג'ר הכחולים, ז'וזה מוריניו, לסוגיה, והביע את דעתו הנחרצת בפומבי: “אם ההחלטה תהיה בידי, צ'ך לא יימכר וישלים את חוזהו במועדון שלנו עד סופו (יוני 2016). וכן, אם לא תהיה ברירה, אכפה עליו להישאר כאן בניגוד לרצונו. המועדון חשוב יותר מהשחקן, והמועדון שלנו זקוק לשני שוערים ברמה הגבוהה ביותר. כך שעבורי – פטר יישאר. אם בכל זאת ייווצר מצב שבו הוא יעזוב – אז לא למועדון אנגלי. בטח לא לארסנל.

וואו. המנג'ר הפורטוגלי של אלופת אנגליה, מי שרשום על הרנסנס שלה, ומי שידוע בדעתנותו, אסרטיביותו והקונטרול?פריקיות שכמעט קרויה על שמו בכדורגל העולמי, אמר את הדברים הברורים הללו, וספג שתי מהלומות ניצחות. הוא נותר גם ללא השוער שלו, וגם כשהוא יצטרך לצפות בו בין הקורות של אחת מיריבותיו התחרותיות והקשוחות ביותר. מוריניו יודע ממה הוא חושש: ארסנל הייתה הקבוצה המתקדמת ביותר בפרמיירליג בישורת האחרונה של עונת אשתקד. אחרי 18 ניצחונות ב?21 המשחקים האחרונים, היא העניקה את הרושם שעם עוד טיפה חיזוק – הפאזל שלה עשוי להתאים לקריאת תיגר על התואר שחמק ממנה מאז 2004. ומהו אותו חיזוק מתבקש? גם המנג'ר ארסן ונגר לא טחן מילים: שוער וקשר אחורי, הוא הצהיר.

אז הנה התותחנים מתחילים למלא את החסר, והחצי הראשון של המשוואה שלהם מתמלא בשוער משכמו ומעלה, כדורגלן ענק (תרתי משמע, 1.96 מ'), עם קבלות מהאמירויות ועד פראג. צ'ך עמד 333 פעמים בין הקורות של צ'לסי בפרמיירליג, 501 פעמים בכל המפעלים גם יחד, והיה שותף בכיר מאוד שלה לארבע זכיות באליפות, עוד ארבע בגביע האנגלי, שלוש בגביע הליגה, אחת בגביע הליגה האירופית, וכמובן זכייה היסטורית (2012) בליגת האלופות. אפילו בעונת האליפות האחרונה, זו שהושגה כאשר הוא נדחק לספסל, הופיע צ'ך בשבעה משחקי ליגה של צ'לסי. הרקורד שלו בהם: שבעה ניצחונות וספיגת שני שערים בלבד.

פלא שמוריניו חושש? אמנם יש לו שוער צעיר ומצוין, אך למה לעשות טובות למתחרות? הרי אם ארסנל תרוץ בעונה הקרובה לאליפות כתף אל כתף עם צ'לסי, ואולי אף תגבר עליה בישורת האחרונה, לא יוכל מוריניו להימלט מהתחושה המתסכלת שמועדונו הוא שטמן את זרעי הפורענות הראשונים. ואכן, השלכות ההחלטה יוצאת הדופן של צ'לסי עלולות עוד להיות הרבה יותר דינמיות ודרמטיות מהיכולת שיגלה צ'ך אצל התותחנים.

ז'וזה מוריניו לא אוהב שממרים את פיו. גם אם מדובר בבעל הבית שלו. רומן אברמוביץ' לא רואה אף אחד ממטר. גם אם מדובר במנג'ר שהביא לו שלושה כתרים. הוא כבר התעצבן ופיטר את מוריניו חודשיים לתוך העונה (2007). הוא כבר בעט באמצע העונה במאמן (רוברטו די מתיאו) שאך לפני ארבעה חודשים הביא לו את הכתר האירופי. אברמוביץ' החליט לתת את ברכת הדרך לפטר צ'ך גם מסיבות עסקיות – 11 מיליון פאונד, קופון מכובד מאוד בעבור שוער מבוגר ושני (!) של הקבוצה – וגם משום שהוא חש מחויבות לצ'ך על 11 השנים המסורות עד אין קץ שלו בסטמפורד ברידג'. מוריניו לא קונה את כל הסנטימנטליות הזו. הוא מתבונן רק על השורה התחתונה: עזרנו לשכנה הגדולה והמאיימת שלנו לתת לנו פייט.

התנגשות הדעות והאוטוריטה הזו בין בעל המאה לבעל הדעה, בין שני אגואים יותר גדולים מאלכס פרגוסון ואייל ברקוביץ' ביום טוב וביחד, עוד עלולה להסיט את ספינת צ'לסי מהנתיב. בינתיים אין ריקושטים. הכול שקט במערב. מוריניו נאלץ לבלוע את הגלולה המרה. אבל הרקורד שלו מצביע על כך שקשה להאמין שהוא יצליח לחלוטין למחוק את הצלקת הקטנה מלוח לבו. מתי שהוא, היכן שהוא, השד המוריניואני ימצמץ ויבצבץ. לא סתם דבק בו גם הכינוי Moaninio. הפנקס שלו פתוח והיד רושמת. ב?2 באוגוסט הוא יתייצב מול האמת הכואבת בפעם הראשונה. אבל מגן הקהילה הוא לא יותר מקישוט. ב?19 בספטמבר כבר מגיעה ארסנל למפגש ליגה עם צ'לסי בברידג'. יש למה לחכות.

עלונדון אצלכם במייל ובדואר
הרשמו עכשיו

משחקי כדורגל בלונדון

אצטדיון וומבלי

יום ש', 1/8. 15:00. גמר גביע ה?FA (נשים).

יום א', 2/8. 15:00. ארסנל-צ'לסי (מגן הקהילה).

יום ג', 8/9. 19:45. אנגליה-שווייץ (מוקדמות אירו 2016).

אצטדיון האמירויות

יום ש', 25/7. 16:20. ארסנל-ליון (גביע האמירויות).

יום א', 26/7. 16:20. ארסנל-וולסבורג (גביע האמירויות).

יום א', 9/8. 13:30. ארסנל-ווסטהאם (פרמיירליג).

יום ב', 24/8. 20:00. ארסנל-ליברפול (פרמיירליג).

ווייט הארט ליין

יום ש', 15/8. 15:00. טוטנהאם-סטוק (פרמיירליג).

יום ש', 29/8. 17:30. טוטנהאם-אברטון (פרמיירליג).

לופטוס רואד

יום ש', 15/8. 15:00. ק.פ.ר-קרדיף (צ'מפיונשיפ).

יום ש', 22/8. 15:00. ק.פ.ר-רות'רהם (צ'מפיונשיפ).

סטמפורד ברידג'

יום ד', 5/8. 20:00. צ'לסי-פיורנטינה (ידידות).

יום ש', 8/8. 17:30. צ'לסי-סוונזי (פרמיירליג).

יום ש', 29/8. 15:00. צ'לסי-קריסטל פאלאס (פרמיירליג).

סלהרסט פארק

יום א', 16/8. 13:30. קריסטל פאלאס-ארסנל (פרמיירליג).

יום ש', 22/8. 15:00. קריסטל פאלאס-אסטון וילה (פרמיירליג).

כתבות נוספות של אבי מלר

קרא עוד