לא רק תפוח בדבש

על שולחן החג בלונדון עלו מטעמים שונים, כמיטב המסורת והמנהגים שהבאנו מבית אמא. ביקשנו מישראלים בקהילה לשתף אותנו במתכון האהוב עליהם במיוחד. מאחר ושגרירנו בבירה האנגלית מעדיף דגים נוסח עדות המזרח - וויתרנו לו על הגפילטע פיש.

מקור בכיר בשגרירות סיפר לנו כי שגריר ישראל בבריטניה, צבי חפץ, עולה ותיק מרוסיה, מעדיף לאכול בראש השנה – במקום גפילטע פיש וכבד קצוץ – מעדן של דגים חריפים נוסח עדות המזרח שנקרא: חריימה.

מאחר ואנו ישראלים נאמנים, לא עלה בדעתנו להשאיר את שגריר מדינתנו רעב לחריימה ועוד בראש השנה. חיש מהר יידענו את מי שצריך (בצינורות המקובלים), ומיד התגייסו, ציון ומדלן שינה – בעל מסעדת מאמאס ואמו (שהגיעה לביקור) – והובילו לקנזינגטון מגש חריימה לתפארת בהם כיבדו את כבוד השגריר והצוות. שינה הסכים למסור לנו בלעדית את המתכון לחריימה של מדלן.

החריימה של מדלן

מצרכים:

קילו וחצי עד שני קילו דגים לפי בחירתכם וטעמכם, מנוקים וחתוכים לגודל מנות אישיות.

3 פלפלי גמבה חתוכים לרצועות

3 כפות פפריקה אדומה מתוקה

3 כפות פפריקה אדומה חריפה

5 כפות שמן

אופן ההכנה:

מסדרים את פרוסות הדג בתבנית, מערבבים בקערה את שאר החומרים, יוצקים את התערובת על הדג ואופים בתנור בחום של 180 מעלות כ-45 דקות.

אחד ממנהגי החג החשובים הוא לטבול תפוח בדבש ולברך בשנה טובה ומתוקה. לפיני ישראלי, מהנדס חשמל בחברת 'גיר' (שבונה את מלון 'ריוורבאנק' בווקסהול), יש גירסה מעניינת במיוחד למתכון המסורתי. אנו נוהגים לטבול בדבש את החלות שאשתי אופה לחג, מספר פיני. ואת תפוחי העץ, עליהם מברכים, אנחנו משדרגים.

תפוח עץ משודרג

מצרכים:

2 תפוחי עץ מזן חמצמץ קלופים ומגוררים בפומפייה גסה

2 תפוחי עץ מזן מתוק קלופים ומגוררים בפומפייה גסה

50 גרם שקדים מרוסקים גס.

50 גרם אגוזים מרוסקים גס

חצי כוס שרי-ברנדי

מעט קרח כתוש

מערבבים את כל המצרכים, מחלקים בכוסיות זכוכית נאות בצירוף כפיות.

איציק ורינת שפק, מתגוררים בלונדון מזה שלוש שנים. איציק שימש בעבר כקולה הקפה הראשי של רשת 'אר-קפה' בישראל, ועבד כסו-שף במסעדה האיטלקית המצויינת בהרצליה, 'גויה'. בלונדון איציק הוא זכיין של רשת בתי-קפה בשם Puccino’s, ומגיש קפה נפלא, כריכים ומאפים בתחנת הרכבת של קלפהאם. איציק ורינת, אוהבי אוכל ובישול, יכינו כמנה ראשונה לראש השנה רושטי תפוחי עץ ברוטב דבש וקינמון.

עלונדון אצלכם במייל ובדואר
הרשמו עכשיו

רושטי תפוחי עץ ברוטב דבש וקינמון

מצרכים ל-4 מנות רושטי תפוחי-עץ:

2 תפוחי עץ ירוקים (מזן גרנד-סמית) קלופים וחתוכים לשמיניות.

2 תפוחי אדמה בינוניים.

1 כף סוכר

50 גרם חמאה + כף חמאה נוספת.

4 כפות דבש

חצי כפית שטוחה קינמון טחון

מעט שמנת מתוקה מוקצפת קלות או קרם פרש

קורט מלח, קורט פלפל שחור.

אופן ההכנה:

קולפים ומגררים את תפוחי האדמה בפומפייה גסה. מוסיפים להם את המלח והפלפל. ממיסים במחבת על אש בינונית את החמאה ויוצקים 4 עיגולים שווים של הבלילה. (יש לגרר את תפוחי-האדמה סמוך לטיגון כדי שהעמילן לא יברח). מטגנים את עיגולי הבלילה משך 3-4 דקות והופכים בכף טיגון, מטגנים 3 דקות נוספות ומניחים בצד. מוסיפים למחבת את כף החמאה הנוספת, דבש וקינמון ואת התפוחים, מערבבים קלות ומבשלים משך 7-8 דקות.

מסדרים את המנות באופן הבא: על צלחת אישית עיגול רושטי תפוחי-אדמה, לצידו 4 פלחי תפוח עץ

ומעט מהרוטב שנשאר במחבת בה בושלו התפוחים. מוספים לצד המנה כף שמנת מוקצפת או קרם פרש.

בת-שבע זיסר, תושבת לונדון מזה 25 שנים היא אם לחמישה, עוסקת בפיסול קרמיקה ומאוד אוהבת לבשל. בערב ראש השנה יארחו בני הזוג זיסר 42 סועדים, וזיסר תבשל את הארוחה בעצמה. גולת הכותרת של הארוחה: צלעות כבש ביין, רוזמרין ודבש, גרסה משודרגת לבשר הכבש המסורתי שנוהגים יהודים יוצאי מרוקו לאכול בערב ראש-השנה, זכר לקורבן בית-המקדש.

צלעות כבש בדבש

מצרכים:

12 צלעות כבש ללא שומן

רבע כוס שמן זית משובח

שלושת-רבעי כוס יין אדום יבש

4-5 ענפי רוזמרין גדולים

4-5 שיני שום קלופות

3-4 כפות דבש

כ-200 גרם שזיפים יבשים מגולענים.

קורט מלח ופלפל

אופן ההכנה: מסדרים בתבנית אפיה את הצלעות, ענפי הרוזמרין, השום והשזיפים, מערבבים בנפרד את שמן הזית, היין הדבש, מלח ופלפל ויוצקים על הצלעות. מכסים בנייר כסף, אופים בתנור בחום מקסימלי למשך חצי שעה, מורידים לאחר מכן את חום התנור ל-200 מעלות, אופים עוד כשלושת רבעי שעה בתבנית מכוסה, ולאחר מכן מסירים את כיסוי נייר הכסף ואופים עוד כרבע שעה עד שהבשר ישחים קלות.

תפקיד דובר, למי שאינו יודע, הוא תפקיד תובעני ביותר, ושולי דוידוביץ', דוברת שגרירות ישראל בלונדון, עסוקה כל יום, כל היום. עם זאת היא גם אוהבת לבשל. בערב ראש-השנה היא אינה מסתפקת בעוגת-הדבש המסורתית אלא אופה פאי תפוחי-עץ מקורי. דוידוביץ' מספרת שהיא נוהגת להוסיף לעתים גם מעט ענבים פרוסים לתפוחי העץ לקבלת עוגה מתוקה יותר, ולהגיש את העוגה חמימה עם כדור גלידת ווניל.

פאי תפוחי-עץ של שולי

מצרכים לבסיס הפאי:

2 כוסות קמח

1כפית אבקת אפיה

2 חלמוני ביצה

שלושת-רבעי כוס סוכר

מאה גרם מרגרינה רכה מומסת במיקרו-גל

אופן ההכנה: מערבבים ביד את כל החומרים, עד שנוצר בצק פירורים. מודדים כוס פירורי בצק ומניחים בצד, את יתרת הבצק משטחים בתבנית פאי מספר 26.

מצרכים למילוי הפאי:

6 תפוחי עץ (מזנים מעורבים, חמצמצים ומתוקים), מקולפים ופרוסים לפרוסות.

חצי כוס מים

שליש כוס סוכר

מעט מיץ לימון

אופן ההכנה: מבשלים את תפוחי העץ עם הסוכר, המים והלימון בסיר כעשר דקות, עד שתפוחי העץ מתרככים.

מחממים את תנור האפייה לפחות עשר דקות מראש לחום של 180 מעלות, מסדרים את תפוחי העץ המבושלים על הבצק בתבנית, מפזרים מעליהם את כוס פירורי הבצק שהנחנו בצד ואופים כ-45 עד 50 דקות – עד שהפירורים מזהיבים.

כתבות נוספות של טוני ליס

קרא עוד