ברקסיט: עדכונים אחרונים שכדאי להכיר

הטור הזה יעסוק בעדכוני הברקסיט שפורסמו על ידי משרד הפנים הבריטי בסוף חודש מרץ האחרון

כדאי לציין שכרגע אין חובה להחזיק באשרת שהייה לתושבי האיחוד ולבני משפחתם, אלא אם כן הם זקוקים להוכחה למעסיק, לרשויות או אם הם רוצים להגיש בקשה לאזרחות. במקרה של בקשת אזרחות – חייבים להציג תעודת Permanent Residence. אבל הברקסיט ישנה את המצב הקיים ואז כל אזרחי האיחוד ובני משפחתם יידרשו להחזיק תעודה שכזאת.

ממשלת בריטניה הסכימה שאזרחי האיחוד ובני משפחתם, שייכנסו לבריטניה בזמן "תקופת המעבר" (30/03/2019 – 31/12/2020), יוכלו להישאר בבריטניה באותם תנאים כפי שהם היום. אבל הם יצטרכו להירשם אם ירצו להישאר יותר משלושה חודשים.

הסכם לגבי זכויות אזרחי האיחוד ובני משפחתם

תושבים שעד לתאריך 31/12/2020 יצברו תקופת מגורים חוקית בבריטניה של חמש שנים יוכלו להגיש בקשה לתושבות קבע. המשמעות היא שהם יוכלו לגור בבריטניה, לבקש תמיכה וזכויות סעודיות (Public Funds) ובהמשך גם להגיש מועמדות לאזרחות.

תושבים שייכנסו לבריטניה עד לתאריך 31/12/2020, אבל עדיין לא צברו חמש שנות תושבות עד אז, יוכלו להישאר בבריטניה עד שיצברו את אותן חמש שנים שיאפשרו להם להגיש מועמדות לאזרחות.

בני משפחה, שחיים עם תושבי האיחוד בבריטניה או יצטרפו אל תושבי האיחוד שגרים בבריטניה עד לתאריך 31/12/2020, יוכלו להישאר ולהגיש מועמדות לאזרחות בדרך כלל אחרי חמש שנות מגורים חוקיים בבריטניה.

בני משפחה של תושבי האיחוד (בן זוג, ילדים, נכדים והורים של אזרחי האיחוד) יוכלו להצטרף אל תושבי האיחוד שגרים בבריטניה, כל עוד מערכת היחסים הזאת הייתה קיימת לפני 31/12/2020. למשל, אם תושב האיחוד היה נשוי לבן הזוג לפני תאריך זה.

עלונדון אצלכם במייל ובדואר
הרשמו עכשיו

אזרחי האיחוד, שמחזיקים בסטטוס של תושב קבע או אישור זמני להישאר בבריטניה, ייהנו מאותה גישה למערכת הבריאות, הפנסיה וההטבות אחרות בבריטניה.

ישראלים בבריטניה: חוקי ההגירה הבריטיים - ברקסיט, ברקזיט

בדיקת מועמדות לתושבות בבריטניה לקראת הברקסיט

אדם שגר בבריטניה יוכל להגיש בקשת אישור תושבות אם הוא אזרח האיחוד או בן משפחה של אזרח האיחוד. ממשלת בריטניה הסכימה שהתהליך יהיה לפחות זהה או אפילו קל יותר, ממה שהוא כיום.
אם מגיש המועמדות עונה על הקריטריונים ומגיש בקשה על פי הדרישות, הוא יקבל אישור תושבות אלא אם הוא:
– לא גר בבריטניה בתאריך 31/12/2020 או/ו
– יש לו רישום פלילי חמור או/ו
– בשל סיבות ביטחוניות
כפי שצוין בטור הקודם, ההסדר יעבור חקיקה מסודרת ומשרד הפנים הבריטי לא יוכל לסרב בקשות בשל סיבות שאינן מותרות בחוק.

אזרחי האיחוד ובני משפחתם ידרשו להסדיר את מעמדם ולקבל אישור כתוב שהם מורשים לגור ולעבוד בבריטניה.

מחיר הגשת המועמדות יהיה לא יותר גבוה ממחיר הוצאת דרכון אנגלי שעומד היום על 75 פאונד. אם לאזרח יש כבר אישור תושבות קבע, שירות זה יהיה ללא תשלום.

מגיש המועמדות יידרש להציג תעודת זהות או דרכון בתוקף שמוכיחות את אזרחותו, תמונת פספורט מעודכנת והצהרה לגבי רישום פלילי. מגיש המועמדות לא יצטרך להגיש פירוט של כל יציאותיו מבריטניה (Travel History), הוכחות שיש לו ביטוח בריאות פרטי ולא יצטרך לתת טביעות אצבעות.

טופס הגשת המועמדות אמור להיות זמין אונליין לקראת סוף 2018. תושבים יוכלו להסדיר את מעמדם דרך מערכת זו עד ליוני 2021. בזמן הזה, זכויות אזרחי האיחוד שגרים בבריטניה ייהנו מהגנה מלאה.

ישראלים בבריטניה: חוקי ההגירה הבריטיים - ברקסיט, ברקזיט

תושבות קבע – Permanent Residence

אין דרישה להגיש בקשה לאישור תושבות לפני תום תקופה המעבר, אלא אם מגיש הבקשה הוא:
– בן משפחה מורחבת של אזרח אירופאי
– רוצה להגיש בקשה לאזרחות
– רוצה להביא את בן זוגו לאנגליה תחת חוקי ההגירה הבריטיים. זאת בשונה מחוקי ההגירה האירופיים. ניתן לקרוא על כך בטור הקודם.

המחזיק בתעודת Permanent Residence כרגע בעצם מוכיח את זכות תושבות הקבע שלו תחת החוק האירופי. מצב זה ישתנה לאחר הברקסיט וזכות התושבות תהיה תחת חוקי ההגירה הבריטיים. לכן, מחזיקי תעודה זו ידרשו להחליפה בתעודה עדכנית. זה יהיה תהליך ללא תשלום ומשרד הפנים הבריטי לא יבצע הערכה מחודשת של התושבות. כלומר, מדובר בתהליך פשוט של החלפת תעודות.

המבקש לבצע הליך זה יידרש להגיש מסמכים להוכחת זהותו, תמונת פספורט עדכנית, הוכחות שעדיין מתגורר בבריטניה והצהרה לגבי רישום פלילי.

מעסיקים בריטים ומועסקים אירופים או בני משפחתם לא נדרשים לבצע דבר כרגע.

אפרת שמש אידלסון – סוליסיטור, מתמחה בהגירה לממלכה, Branch Austin McCormick LLP.
es@branchaustinmccormick.com

למאמרים נוספים מאת אפרת‭ ‬שמש‭ ‬אידלסון
תגיות:
ברקזיט
ברקסיט
הגירה לבריטניה
חוקי ההגירה לבריטניה

קרא עוד