פסיכופתי וגם אמפתי

ביקורת על ההצגה "מוג'ו" בתיאטרון הארולד פינטר'

שני צעירים מפוקפקים יושבים וממתינים בקומה העליונה במועדון אטלנטיק של עזרא בסוהו של שנות ה-50'. כך נפתח המחזה של ג'אז באטרוורת', Mojo, ואם מוטיב ההמתנה נשמע לכם מוכר ממחזה קלאסי מהמאה שעברה, זה לא במקרה: את ההפקה המקורית של ההצגה, שעלתה ב-1997, כינו רבים מחכים לגודו על ספיד. אפשר להבין למה.

באטרוורת', שכתב את הלהיט ירושלים ועוד מחזות רבים וטובים, מעמיד במרכז העלילה את הרצח הברוטלי של עזרא. גופתו של בעל המועדון נחצתה לשניים, ועכשיו לא ברור מה הולך לקרות: מי הבוס החדש, מה עושים עם הגופה, ואיך שומרים על המקום שעליו אין חוזה רשמי. כן, זה מזכיר גם סרטים של קוונטין טרנטינו.

מוג'ו עלה לראשונה בתיאטרון הרויאל קורט בבימויו של איאן ריקסון, אז במאי צעיר ומבטיח. ההפקה, שהפכה ללהיט ועברה במהירות לווסט-אנד, שמה את המחזאי ואת הבמאי על מפת התיאטרון הלונדונית, ומאז ועד היום ממשיך ריקסון לביים את כל מחזותיו של באטרוורת'.

עלונדון אצלכם במייל ובדואר
הרשמו עכשיו

ההפקה המחודשת מצליחה להיות מקורית ומרעננת, ולא מייצרת תחושה של שחזור. היא מצליחה לקבץ כמה מהכישרונות הצעירים הבולטים בעולם התיאטרון והקולנוע של השנים האחרונות זה לצד זה. בין השחקנים אפשר למצוא את רופרט גרינט, המוכר כרון מסרטי הארי פוטר, בהופעת הבכורה שלו בתיאטרון בתפקיד סוויטס – עבריין מתחיל שהשכל הוא לא הדבר הבולט אצלו. לצדו מופיע דניאל מייס המצוין בתפקיד פוטס, שמצליח להשתמש בגופו בווירטואוזיות קומית מרשימה. גם קולין מורגן, המוכר מתפקידו הטלוויזיוני בסדרה מרלין, מוצלח ואמין בתפקיד סקיני.

לצדם, בתפקיד בייבי, בנו של בעל המקום שנרצח, מופיע בן וישו, מהשחקנים הצעירים והמוכשרים של התיאטרון הבריטי ששיחק בין השאר את המלט וגם את קיו בסרט האחרון בסדרת ג'יימס בונד – סקייפול. הוא מצליח להקסים ולעורר חלחלה בו-זמנית בדמות שהיא על גבול הפסיכוזה, ועדיין לשלב רגעים של הומור ואמפתיה.

המבוגר היחיד בחבורה הוא מייקי, המנסה לקחת את תפקיד הבוס החדש, שאותו משחק ברנדן קוייל – גם הוא שחקן ותיק ומוערך.

החבורה המוכשרת הזאת, בבימויו הקולח והדינמי של ריקסון, מצליחה ליצור רגעים רבים של קומדיה שחורה וגם של מתח אמיתי, כשלא ברור לנו ולדמויות מה הולך לקרות. המחזה לא מגיע אומנם לשיאים האפיים והאוניברסליים של ירושלים, אבל עדיין שווה בהחלט לראות את ההצגה, ולו רק בשביל עבודת המשחק של האנסמבל המצוין הזה.

פרטים נוספים בלוח האירועים

כתבות נוספות של אריאלה אשד

קרא עוד