לא לפסוח: המחזמר ״נסיך מצרים״ הגיע לווסט-אנד!

הסרט של דרימוורקס, עובד לבמה בהפקה מושקעת שכוללת כוראוגרפיה מרשימה, פעלולים וגם שחקנים וזמרים כשרוניים. ביקורת על המחזמר ״נסיך מצרים״

לא בכל יום, גם לא פעם בשנה, אפילו לא פעם בעשור, תינתן לנו ההזדמנות הנדירה להאזין לשירה עברית בלב הווסט-אנד. הנה לנו, בפעם הראשונה ואולי האחרונה, מקהלה בת 20 זמרים השרה בגרון ניחר ״מי כמוך באלים השם, מי כמוך נאדר בקודש…״ בפינת אוקספורד סטריט וטוטנהאם קורט רואד. מן הסתם, זוהי גם האפיזודה הראשונה בתולדות לונדון בה מתבצע שחזור של קריעת ים סוף על במת ה״דומיניון״. כן, ניחשתם נכון, חג הפסח ממשמש ובא, ואיתו מגיע נסיך מצרים לביקור בעיר עם המחזמר The Prince of Egypt.

המחזמר הזה לא היה נולד לולא ההצלחה הכבירה של אותו סרט אנימציה שהפך ללהיט קופתי לפני 22 שנה. הוא זיכה את מלחינו, סטיבן שוורץ, באוסקר על השיר When You Believe והיה לאחד מן ההצלחות המסחררות של חברת דרימוורקס, שהוקמה כזכור על ידי סטיבן ספילברג, דיוויד גפן וג׳פרי קצנברג. איכשהו, במשך כל אותן שנים שחלפו מאז, התבשלה במוחו של שוורץ ההכרה כי מה שהיה כל כך טוב עבור מסך הכסף יהיה טוב על בימת התיאטרון. כך אירע שבמשך חמש השנים האחרונות ובסיומו של הריון ממושך יצא אל הפועל הרעיון, שעל מידת הצלחתו נדע רק בחודשים הקרובים.

המחזמר ״נסיך מצרים״ בלונדון

חג הפסח ממשמש ובא, ואיתו מגיע משה לביקור בלונדון. המחזמר ״נסיך מצרים״. צילום: Tristram Kenton, © DWA/LLC

הפקה גרנדיוזית,  פעלולי במה ואיכות ווקאלית

שוורץ האמריקאי אינו זר לאוסקר וגם לא לווסט-אנד. בלונדון ממשיכה ה״וויקד״ המרשעת שלו – המחזמר Wicked – לשבור שיאים (60 מיליון צופים ברחבי העולם!), ואת הפסלון המפורסם הוא קיבל גם על ״פוקאהונטס״ וגם על ״הגיבן מנוטרדאם״, אבל את הסיכון הגדול ביותר הוא נוטל כאן בהפקה גרנדיוזית המתיימרת לתרגם את אותו סרט מצויר למיוזיקל בשר ודם. את עבודתו הוא ביסס על הספר של פיליפ לזבניק, שאינו אלא תסריט כמעט מדויק של העלילה כפי שהיא מוכרת לנו מספר ״שמות״. הוא הביא עמו את חמשת הלהיטים מהסרט וכדי למלא מחזמר שלם מתחילתו ועד סופו הוא הוסיף להפקה עשרה שירים חדשים. התוצאה הייתה אפויה למחצה, כמו מצה בליל הסדר, אולם על כך האפילה כוראוגרפיה מרתקת ופעלולי במה שהשתלבו היטב עם האיכות הווקאלית של השחקנים הראשיים.

עלונדון אצלכם במייל ובדואר
הרשמו עכשיו

הסיפור מוכר לעייפה כמו בני ישראל במדבר סיני. משה (לימים רבנו) הצעיר ו״אחיו״ רעמסס בן גילו הם צמד-חמד על שפת היאור שאינו נפרד זה מזה, עד הרגע בו הוא מגלה שאין הוא אלא נער עברי שאומץ על ידי המשפחה השלטת לאחר שהתגלה בתוך התיבה המפורסמת על ידי המלכה. החלטתו להנהיג את מרד העבדים, בעוד רעמסס הופך להיות לפרעה לאחר מות אביו, היא זו שעומדת במרכזן של אותן שעתיים וחצי. לוק בריידי וליאם טאמני המגלמים אותם הם אכן הכוכבים הבלתי מעורערים על הבמה ומעורבים כמעט בכל הפזמונים. אלכסיה קאדים, המשחקת את מרים אחות משה, אחראית על אחד השיאים של הערב כאשר שרה את אותו ״המנון״ המזוהה כל כך עם וויטני יוסטון ומריה קארי. גם המלוהקים האחרים, קריסטין אלאדו (ציפורה, למרות שאמורה להיות שחורת עור על פי המקורות), או דבי קורופ (המלכה טויה) מבליטים את מאגר הכישרונות, שחלקו אך זה עתה החל את דרכו בשדה המוקשים של הווסט-אנד.

כוראוגרפיה מרתקת, מתוך המחזמר ״נסיך מצרים״. צילום: Matt-Crockett, © DWA/LLC

העבדים העבריים שימשו רקע לדיאלוגים

אבל על השירים הנשכחים במהדורה החדשה מאפילים שון צ׳יזמן הכוראוגרף וקווין דפינט, מעצב הבמה, שיחד עם הבמאי סקוט שוורץ (אכן, בנו של סטיבן) ניסו להפוך את הסיפור התנכ״י למוחשי ככל האפשר. כך היה כאשר דבוקת שחקנים מהבהבת מגלמת את הסנה הבוער, או כאשר דם, שחין ומכת בכורות מביאים טרגדיה על העם המצרי. דווקא קריעת ים סוף איכזבה בחוסר דמיון, כאשר הבמאי מסתפק בווילונות נעים ובבמה הנוטה על צידה בעוד חיילי פרעה נופלים היישר אל תוך מושב התזמורת, שכללה גם נגני עוד ותופים כדי לשוות לעלילה גוון מזרחי. התאורה, מנגד, יצרה אווירה של טרום-קטסטרופה העומדת להתרחש על גדות הנילוס. כדאי לציין גם את העבדים העבריים שמשכו לבנים פנימה והחוצה, וששימשו רקע לדיאלוגים בהם נטלו חלק הנפשות הפועלות. מדי פעם הם היוו תפאורה למקדשים הפרעונים שיסודותיהם היו אנשי המקהלה בעצמם שביצעו את Deliver Us ללא דופי.

מעניין, אבל בדיוק ביום בו עלתה הבכורה של המחזמר, הלך לעולמו חוסני מובארכ, נשיא מצרים לשעבר, המוגדר כ״אחרון הפרעונים״. הנה לכם צירוף מקרים נוסף: ביום בו החלו החזרות הגנרליות הוכרז במצרים על הולדתה של התינוקת המאה מיליון! דרך ארוכה עברה המדינה מאז ותזכורת על מורשתה המפוארת ניתן לקבל ב״דומיניון״, לפחות עד אוקטובר.

מחזמר בלונדון נסיך מצרים - סצנת הסנה הבוער

ניסו להפוך את הסיפור התנכ״י למוחשי ככל האפשר. סצנת הסנה הבוער. צילום: Tristram Kenton, © DWA/LLC

פרטי המחזמר בלונדון

מתי: עד 31 באוקטובר, 2020.
איפה: תיאטרון דומיניון, לונדון.
כתובת: Dominion Theatre, 268-269 Tottenham Court Rd, Fitzrovia, London, W1T 7AQ
קנו כרטיסים כאן.

תגיות:
המחזמר נסיך מצרים
המחזמר נסיך מצרים בלונדון
הצגות ומחזות זמר בלונדון
ווסט-אנד
כרטיסים למחזות זמר בלונדון
מחזות בלונדון
מחזות הזמר הכי שווים בלונדון
מחזות זמר הכי מומלצים בלונדון
מחזמר בלונדון נסיך מצרים
נסיך מצרים
תיאטרון דומיניון

כתבות נוספות של שאול צדקא

קרא עוד