האם באמת לא מלמדים את השואה בבתי ספר בבריטניה?

עושים סוף לשמועה שעדיין רצה באימיילים וברשתות החברתיות כבר 12 שנה (!) וגם עדכון בנוגע לאנדרטה לזכר השואה בלונדון

השבוע, שאלו אותנו (שוב) על השמועה, שלפיה לא מלמדים את השואה בבריטניה בגלל חשש מפגיעה ברגשות המוסלמים. "לאחרונה מסתובב פוסט בישראל המציין כי לימודי השואה הוצאו מתוכניות הלימודים כאן. האם זה נכון?", נשאלנו. ענינו על כך בקצרה בדף שאלות על לונדון, שבו אנחנו נותנים תשובות לשאלות שחוזרות ועולות.

בגלל העיתוי, יום השואה שחל היום, נראה לנו רלוונטי לענות על הנושא הטעון הזה ביתר אריכות. זו הגרסה האחרונה של ההודעה הזו, שרצה בווטסאפ:

בשביל סבא, סבתא, ההורים שלנו והמשפחות שלהם. השבוע באנגליה הסירו כל אזכור על השואה מתוכניות הלימוד של בתי הספר, בטענה שהדבר פוגע באוכלוסייה המוסלמית, המכחישה את קיום השואה. זהו סימן לבאות של האסון, שבהדרגה פוקד את העולם, עדות מבהילה של הקלות הבלתי נתפסת שבה המדינות נכנעות תחתיו. עברו כ-70 שנה מסיום מלחמת העולם השנייה באירופה. האימייל הזה נשלח במטרה ליצור שרשרת זיכרון לזכרם!!! של 6 מיליון יהודים, 20 מיליון רוסים, 10 מיליון נוצרים, 1,900 כמרים קתוליים, שנרצחו, נאנסו, נשרפו, הורעבו למוות, והושפלו על ידי אותם אלה, שחיפשו דרך אחרת!

עכשיו יותר מאי פעם, על רקע מאמציהם של איראן ואחרים, שהצהירו על השואה כ"אגדה"!!! הכרחי ביותר לעשות כל שניתן כדי שהעולם אף פעם לא ישכח… האימייל הזה צריך להגיע לפחות ל-40 מיליון אנשים בכל העולם. הצטרפו אלינו וקחו חלק בשרשרת הזיכרון, עזרו להפיץ אותה ברחבי העולם. אנא שלחו את ההודעה, ל-10 מכרים או יותר, ובקשו מהם להמשיך את השרשרת. אל תמחקו את ההודעה, זה לוקח רק דקה להעביר אותה הלאה!!!

ועכשיו לעובדות

באנגליה, השואה היא חלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים. למעשה, השואה היא האירוע ההיסטורי היחיד שחובה ללמוד אותו כחלק מתוכנית הלימודים בהיסטוריה ב-Key Stage 3 – המקבילה האנגלית לחטיבת הביניים בישראל, פחות או יותר, בגילאים 11 – 14. זה קורה בדרך כלל ב-Year 9 (גיל 13 – 14). משרד החינוך הבריטי גם מקיים ומממן ימי עיון, סדנאות וגם נסיעות לפולין (ראו כאן כתבה שלנו מ-2009 על נסיעה לאושוויץ), שמנסים לתמרץ מורים ולמשוך תלמידים ללמוד וללמוד לעומק על הנושא. אז באופן רשמי, בתי הספר החופשיים באנגליה, שממומנים על ידי משלמי המיסים (State schools), מחוייבים ללמד את השואה.

אבל מה קורה עם שאר בתי הספר באנגליה? בתי ספר פרטיים (Independent schools) לא מחויבים לתוכנית הלימודים ובתי ספר אקדמיים (Academy schools), שממומנים על ידי כספי המדינה, גם אינם חייבים לעקוב אחר הסילבוס הלאומי. בקרן לחינוך השואה (Holocaust Educational Trust), הגוף הבריטי שעוקב אחר העניין, מספרים כי "בתי ספר פרטיים אמנם אינם מחויבים לתוכנית הלימודים, אך רבים מהם כן עושים זאת הלכה למעשה". והם מניחים כי "בתי ספר אקדמיים מלמדים על השואה כחלק מתוכנית לימודים 'מאוזנת ומורחבת'". ומה לגבי יתר המדינות בבריטניה? בקרן לחינוך השואה אומרים: "למרות שאין דרישה רשמית ללימוד השואה בוויילס, בצפון אירלנד ובסקוטלנד, השתתפות בפרויקטים של הקרן ושל ארגונים אחרים מראה כי השואה נלמדת באופן נרחב למרות הכל".

עלונדון אצלכם במייל ובדואר
הרשמו עכשיו

אז איך השמועה התחילה?

הכל התחיל ככל הנראה מאימייל שנכתב באנגלית באפריל 2007, שנועד להיות מכתב שרשרת. אותו אימייל אכן הופץ ברחבי העולם וכאמור גם תורגם לעברית והופץ ברשתות החברתיות בישראל. זה הנוסח שלו:

In Memoriam. Recently, this week, UK removed The Holocaust from its school curriculum because it “offended” the Muslim population which claims it never occurred. This is a frightening portent of the fear that is gripping the world and how easily each country is giving into it. It is now more than 60 years after the Second World War in Europe ended.

This e-mail is being sent as a memorial chain, in memory of the 6 million Jews, 20 million Russians, 10 million Christians and 1,900 Catholic priests who were murdered, massacred, raped, burned, starved and humiliated with the German and Russia peoples looking the other way! Now, more than ever, with Iran, among others, claiming the Holocaust to be “a myth,” it is imperative to make sure the world never forgets.

This e-mail is intended to reach 40 million people worldwide! Join us and be a link in the memorial chain and help us distribute it around the world. Please send this message to all people you know and ask them to continue the memorial chain. Please don’t just delete it. It will only take you a minute to pass this along – Thanks!

על מה מתבסס האימייל הזה?

המקור הוא ככל הנראה ידיעה ב"דיילי מייל" שפורסמה בתאריך 2 באפריל 2007, וכותרתה: "מורים לא מלמדים על השואה כדי למנוע פגיעה במוסלמים" (Teachers drop the Holocaust to avoid offending Muslims). בכתבה הזו נטען כי מחקר שנתמך על ידי הממשלה, חשף ממצאים לפיהם: "ישנם מורים המוותרים בהזדמנות הראשונה על קורסים שעוסקים בשואה, מחשש שתלמידים מוסלמים עלולים להביע תגובות אנטישמיות ואנטי-ישראליות בכיתה". עוד נכתב בכתבה: "החוקרים נתנו דוגמה לבית ספר תיכון (Secondary school) בעיר צפונית שלא נחשף שמה, בה הסירו את השואה כנושא ל-GCSE (המקבילה לבגרות בישראל, פחות או יותר, בגילאי 14 – 16)".

ומה מקור הידיעה של ה"דיילי מייל"?

הכתבה לא מזכירה את שם המחקר, אבל מדובר בדו"ח הנקרא "לימוד היסטוריה קונטורוורסלית ורגשית" (Teaching Emotive and Controversial History), שפרסמה "העמותה להיסטוריה" (The Historical Association). מחברי הדו"ח ההוא לא חקרו רק את נושא לימוד השואה בבריטניה, אלא נושאי לימוד היסטוריים שנתפשים כבעייתיים וטעונים רגשית. זהו הציטוט המדויק מתוך הדו"ח, בנוגע לאותה עיר צפונית: "מחלקה ללימוד היסטוריה בעיר צפונית נמנעה מבחירת השואה כנושא ל-GCSE מחשש להתעמתות מול סנטימנט אנטישמי ומכחישי שואה בקרב כמה תלמידים מוסלמים. במחלקה אחרת, מורים נתקלו בהתנגדות חזקה מצד כמה הורים נוצרים על התייחסותם לסכסוך הערבי-ישראלי ותולדות מדינת ישראל, שלא תאמו את לימוד דתם".

המסקנה?

כתבה מ-2007 בדיילי מייל לקחה משפט אחד מתוך דו"ח ארוך, ערכה אותו ועיוותה אותו בכותרת הראשית. לאחר מכן, אדם או גוף כלשהו קיבל השראה מאותה כתבה ככל הנראה והחליט ליצור מכתב שרשרת, שרץ עד היום. או בשתי מילים: פייק ניוז. אבל אין זה אומר שצריך להמעיט בחשיבות של לימוד וחינוך על השואה באנגליה, בבריטניה ובעולם.


אנדרטה לזכר השואה בלונדון, בריטניה

התוכניות המחודשות. הדמייה של האנדרטה לזכר השואה בלונדון

אנדרטה לזכר השואה בבריטניה: עיצוב מחודש

עוד בענייני לימוד והנצחת השואה. אתמול, 1 במאי 2019, הכריז המשרד הבריטי לענייני קהילות על התוכניות המעודכנות של מרכז הלימוד והנצחת השואה בבריטניה, שעתיד להיבנות בלונדון בגני ויקטוריה, לצד בנייני הפרלמנט. העיצוב המקורי התקבל בשנת 2017 על ידי המעצב רון ארד בשיתוף עם האדריכל דייוויד אדג'יה והמשרד Gustafson Porter + Bowman, שזכו בתחרות לעיצוב האנדרטה. מאז התקיימו התייעצויות עם גורמים שונים, כמו תושבים מקומיים, ניצולי שואה, מומחים לשואה, עיריית ווסטמינסטר ועוד, והוחלט בעקבות זאת לשנות מעט את התוכניות המקוריות. המשרד לא פירט בהרחבה על השינויים שנעשו, אך נראה כי מדובר בעיקר בהנמכה ובהקטנת המבנה – מעל ומתחת לאדמה.

"השואה והלקחים שהיא מלמדת אותנו על החברה ועל מוסדותיה ממשיכים לעצב אותנו למעלה מ-70 שנה", אמר שר הקהילות וחבר הפרלמנט הבריטי, ג'יימס ברוקנשייר. "אני גאה להוביל תוכנית שתספק מרחב לאומי לזיכרון ולחינוך בבריטניה, ממש ליד הפרלמנט שלנו. האנדרטה הצמודה לפרלמנט תשמש כתזכורת קבועה למנהיגים פוליטיים ולקובעי מדיניות על הצורך המתמשך לעמוד על המשמר נגד גזענות, פילוג ושנאה בכל מקום ובכל זמן. האנדרטה תהווה תזכורת לזוועות העבר ותעודד מחשבות על השלכותיהן בנוגע לממשלה ולחברה הבריטית".

"ברור לנו שזהו המקום הנכון לאנדרטה כזאת", הוסיף השר ברוקנשייר. "העיצובים המתוקנים המדהימים נוצרו לאחר התייעצויות ודיונים מקיפים עם תושבים מקומיים, מומחים לשואה וניצולים, ובנוסף, אנו נוקטים במגוון רחב של צעדים כדי לשמר ולשפר את הפארק המקומי ולהבטיח שהוא יהיה נגיש לציבור באופן מלא. אנדרטת השואה הבריטית מוקדשת ל-6 מיליון יהודים, נשים וילדים שנרצחו בשואה ולכל הקורבנות האחרים של הנאצים ומשתפי הפעולה איתם. היא תכבד ותנציח את זכר כל קורבנות וניצולי השואה ואת מקרי רצח העם שבאו לאחר מכן, והיא תחנך את הדורות הבאים על חשיבות המאבק בדעות קדומות ורדיפות על כל צורותיהן… הצעות העיצוב פותחו תוך רגישות רבה להקשר ולאופיים של גני ויקטוריה. הרוב המכריע של השטח הירוק בפארק יישמר ויורחב, והנוף של הפרלמנט ונהר התמזה ישופר עם מגוון מקומות ישיבה נגישים וטיילת חדשה לאורך הגדה".

עוד תמונות הדמייה של האנדרטה העתידית לזכר השואה בלונדון (צילום: משרד הקהילות הבריטי):

מערכת עלונדון – האתר לישראלים בלונדון, אנגליה, בריטניה והממלכה המאוחדת.

למאמרים נוספים מאת מערכת האתר
תגיות:
אנדרטה לזכר השואה בבריטניה
אנדרטה לזכר השואה בלונדון
יום השואה בבריטניה
לא מלמדים את השואה בבתי ספר באנגליה
לא מלמדים את השואה בבתי ספר בבריטניה
לימוד השואה בבריטניה

קרא עוד